ijskoud de warmste dag - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu ijskoud de warmste dag - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu

ijskoud de warmste dag

Blijf op de hoogte en volg Ivanka

28 Mei 2015 | IJsland, Saurbær

De eerste nacht in het guest-house was toch wel erg wennen. Normaal gesproken heb ik gewoon mijn eigen kamertje. Je kunt het dus al wel raden we slapen nu met zijn 3een op 1 kamer. Dit is best krapjes moet ik eerlijk zeggen. Gelukkig is het maar 2 daagjes.
Vandaag, na onze eerste nacht, hebben we weer een drukke dag gehad. We zijn vanochtend rond 9 uur gaan ontbijten en rond 10 uur vertrokken we naar het grote gletsjermeer Jokulsarlon. Hier was het de planning om met de een amfibie boot het gletsjermeer op te gaan. Om kwart voor 12 daar aangekomen zeiden de schippers dat de boot-trip niet door ging in ver band met te slecht weer. De ijsblokken bewogen te snel dus het zou een te groot risico zijn om het meer op te gaan. Wij natuurlijk weer erg balen! Naja niks aan te doen en dan misschien morgen vroeg. We zijn natuurlijk zelf nog wel gaan kijken aan de rand van het meer en wat was dat een mooi gezicht!!! We hebben toen ook nog zeehondjes gespot, erg leuk om te zien. Ook lagen er verschillende doden vogels aan de rand van het meer, dit was minder fijn om te zien. Na nog een stukje verder gelopen te zijn konden we weer een heuvel op zodat je mooi uitzicht had over het meer. Vanuit uit hier zagen we ook 3 zodiac bootjes op het meer. Zij waren aan het proberen of het vaarbaar was voor het grote amfibie voertuig. Wandelend richting de auto zijn we nog even langs het kantoortje gegaan om te vragen of de boot echt niet ging. 5 minuutjes zei de man. Hij was nog aan het bellen met de mensen op de zodiac om te overleggen of het mogelijk was. En ja hoor we mochten het meer op!! Snel tickets gekocht en om 2 uur mochten we op de boot. Snel wat geluncht van te voren en dan waren we er klaar voor.
Het was een prachtig gezicht om tussen de ijsblokken door te varen echt mooi!! We zagen ook nog een zeehondje toen we op de boot zaten.
Terug aan land reed het amfibie voertuig weer terug naar zijn parkeerplaats. Het was waarschijnlijk de eerste en laatste rit voor vandaag. Het gletsjermeer monde uit in de zee. Deze was aan de andere kant van de weg te zien, dus we zijn hier ook nog even gaan kijken natuurlijk. Ook dit was weer erg mooi om te zien. Je zag de ijsblokken op het strand liggen of je zag ze aanspoelen. Erg apart om te zien dus! In de lagune, die uitmonden in de zee, hebben we ook weer 2 zeehondjes kunnen spotten :)!
Na dit grote gletsjermeer bezocht te hebben zijn we naar de buurvrouw of man gegaan, Fjallsjokull. Dit was een iets kleiner meer maar ook erg mooi om te zien! We hebben hier alleen aan de rand staan kijken.
Toen we weer een stukje verder terug reden kwamen we langs nog een gletsjertong; Svinafellsjokull. Hier zijn we ook even gestopt. Je kon hier een mooi wandeling maken langs de gletsjertong. Het was een hele mooi hiketrail. We zijn niet heel de trail afgelopen. Want er stond ook nog een waterval op de planning. De Swartifoss. Aangekomen bij Swartifoss, bleek het nog een hele wandeling te zijn. Na even overlegt te hebben met zijn alle hebben we toch besloten om de wandeling te gaan maken, ondanks dat het al wat later was. Het was een wandeling van 1.9 km maar wel redelijk stijl omhoog. Onderweg kwamen we ook nog wat andere watervalletjes tegen. Ook dit was weer een erg mooie wandeling. Op de terug weg hebben papa en ik nog een ‘historisch’ paadje genomen. Hier stonden borden bij de ruïnes van ouden boerderijen en schapenstallen. Op deze borden staat de geschiedenis van de familie die daar gewoond heeft.
Terug gekomen bij de auto was het al 19:30 en het was nog een uurtje terug rijden naar ons kamertje en het restaurant. Snel in de auto en vol gas naar het restaurant zodat we nog wat konden eten voordat we gingen slapen.