Just another busy day - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu Just another busy day - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu

Just another busy day

Blijf op de hoogte en volg Ivanka

24 April 2015 | IJsland, Saurbær

Vandaag was weer een drukke dag. Mijn dag begon weer met de morningshift melken. Deze keer waren Gudmunder en ik met zijn 2een want Svana sliep nog. Zij is vannacht uit bed gemoeten omdat er 2 schapen aan het lammeren waren, dus weinig nachtrust voor haar. Omdat Gudmunder en ik nu met zijn 2een waren kon ik nog meer oefenen met het aanbrengen van de machines. Dit gaat me nu voort best goed af. Ik ben nu aan het proberen om bij de lastigere koeien (vanwege grote uiers of lastige staande tepels) de machines aan te brengen. En ik moet zeggen dat dit best oké gaat .
Na het melken moesten de paarden nog gevoerd worden en daar was ik nu voor aangewezen omdat Svana er niet was. Gudmunder ging nog bij de schapen kijken of alles goed was. Er waren geen lammetjes meer bij gekomen.
Na het melken was het tijd voor het ontbijt. Ik heb Skyre geproefd. Dit is een traditioneel gerecht in IJsland. Je eet dit met melk erbij en suiker als je wilt. Het was best lekker. Ik vond het een beetje naar Griekse yoghurt smaken. Omdat er vandaag nog meer gasten kwamen moest ik verhuizen naar een andere kamer. Dit moest na het ontbijt gebeuren want Svana ging de mensen in de middag ophalen in Reykjavik. Nu slaap ik samen met Rut op de kamer. De mensen die erbij zijn gekomen is een moeder met 3 kinderen en ze komen uit Utrecht dus een beetje Hollandse gezelligheid :P. Haar man en hun vrienden komen later. Zij zullen voor ongeveer 2 weken blijven. Lekker druk in huis dus.
Toen ik van kamer was geswitcht gingen Rut en ik samen met Gudmunder stro halen voor de stallen in de schuur bij de koeien. In deze stallen komen de eerste lammetjes met moeders te staan. Ik heb geen idee waar we helemaal heen zijn gegaan maar het was in ieder geval een hele mooie rit. Gudmunder heeft ook van alles verteld tijdens de rit en wat we zowel tegen kwamen. Zo zijn we lang een van de grootste en diepste Fjorden gereden van IJsland en zijn we langs het slachthuis van de walvissen gekomen. Het was wel leuk om ook een andere boerderij te zien. Dan zie je hoeveel verschil er in zit. De boerderij waar we stro gingen halen was een beetje een rommel boerderij overal lagen spullen en er was weinig tot niks opgeruimd. Wel waren er veel meer koeien en hadden ze een machine die het voer mengt en het in een bak doet via een band. Die bak gaat dan langs de koeien af en verdeelt het eten. Het stro eenmaal opgebonden op de kar was het tijd om terug naar huis te gaan. Toen we terug thuis waren was het alweer tijd voor lunch en de laatste dingen in orde maken in de kamers. Na dit allemaal gedaan te hebben was het weer tijd om te gaan paardrijden. Ook vandaag was het weer een mooie dag, lekker zonnetje maar ook redelijk koud. Maar goed op kou kun je je kleden. Vandaag heb ik Auhatha en Sown gereden. Wat een heerlijke paardjes zijn het toch!! Noch even de stallen schoonmaken en dan was het alweer tijd voor een kleine koffie break. Want de schapen moesten natuurlijk ook nog in de stalletjes waarvoor we het stro gehaald hadden. Dus eerst wat stro in de stalletjes en toen de schapen gaan halen. Wat was dat een avontuur want zie die schapen maar eens de trailer in te krijgen en er ook weer uit en vervolgens in het stalletje. Na wat afzettingen en wat geduw en getrek stonden alle schapen + Rut in de trailer. Ik ging voorin zitten bij Gudmunder (we moesten ze aan de overkant van de weg halen). Om de schapen in de stalletjes te krijgen was ook nog een heel gedoe. Alle schapen gingen redelijk netjes de stalletjes in op 1 na die peerde em er uit. Eerst ging ik er achter aan zodat hij niet de weg over zou steken. Vervolgens kwam Andrea met haar lammetje aanzetten. We probeerden haar zo terug te lokken. Maar dit mislukte helaas, ze renden alleen maar verder weg richting de schapenstal. Gelukkig had ze zich snel bedacht en rende ze weer naar de stalletjes. Samen met Andrea ben ik er achteraan gerend om haar in de juiste richting te drijven. Maar wat kunnen die beesten goed schijnbewegingen maken maar gelukkig trapte Andrea en ik hier niet in. Het schaap werd door Andrea en mij naar haar stalletje gedreven waar ze herenigd werd met haar lam. We hebben in totaal 6 lammetjes over geplaatst. 1 was gister geboren 3 vannacht en 2 overdag. Toen moest ook nog al het hooi uit de schuur van de schapen want het zijn toch ook wel pitsers die beesten. Maar goed Gudmunder zei dat we dat moesten doen dus dan doen we dat. Nadat alles er uit was hebben we weer een nieuwe rol en in gedaan. Helaas was het een hele slechte rol met veel schimmel. Dit moest dan ook weer helemaal uitgezocht worden. Toen was het weer tijd om te gaan melken deze keer met zijn 3een.
Dit was weer genoeg voor vandaag. Het was een drukke dag dus tijd om naar bed tegaan.

Weltruste!

  • 25 April 2015 - 12:53

    Tante Marlies:

    Hoi dame
    Goed bezig hoor. Leuk dat je nu ook wat meer buiten de boerderij hebt gezien.
    Krijg je daar nog meer mogelijkheden voor?

    Groetjes tante Marlies

  • 25 April 2015 - 23:12

    Irma:

    Hoi Ivanka
    Weer een dag vol allerlei belevenissen. Misschien is het leuk dat we een keer een foto zien met de mensen met wie je nu werkt. Als zij dat natuurlijk goed vinden.
    Hoe is het eigenlijk met het warm water, ruikt dat inderdaad een beetje naar zwavel. Heb je daar ook via het nieuws vernomen dat er nu een aardbeving in Nepal Kathmandou is geweest. de IJslandse paardjes zitten daar natuurlijk nog aardig in hun wintervacht.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Saurbær

Ivanka

2015 Stage in IJsland. Bedrijf Middalur. Stage met koeien, paarden en schapen. 2017 Terug naar de boerderij!!

Actief sinds 16 April 2015
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 38987

Voorgaande reizen:

30 April 2017 - 31 Juli 2017

Terug naar Middalur!!!

19 April 2015 - 28 Juni 2015

Stage in IJsland

Landen bezocht: