stormachtig dagje!! - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu stormachtig dagje!! - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu

stormachtig dagje!!

Blijf op de hoogte en volg Ivanka

08 Juni 2015 | IJsland, Saurbær

Vandaag was ook een best rustig dagje.
Ik ben zoals gewoonlijk om half 8 begonnen met melken, paardje voeren en dan naar de kippen. Toen ik binnen kwam bij de paarden stond me een verrassing te wachten. Saw was uit haar stalletje…. Hoe ze dit gedaan heeft weet ik niet maar ze stond lekker hooi te eten. Haar bij naam is de dikke merrie, want je raad het al ze is erg dik. Omdat ik niet weet hoelang ze er al stond heb ik haar toch maar wat minder voor ontbijt gegeven. Ze is immers al dik genoeg. Er staan nu voort een hoop paarden binnen dus heb ook veel te voeren. Bij de kippen was gelukkig alles gewoon normaal. Het weer werd maar slechter en slecht het begon al harder te waaien en het begon ook steeds harder te regenen. Ik ben dus naar binnen gegaan om te ontbijten. Na het ontbijt ben ik druk aan het proberen geweest een filmpje te uploaden van de koeien die naar buiten gingen. Ook was ik druk bezig me verslag weer te typen van 7-6. De tijd vloog voorbij en het was al weer half 1 dus tijd voor de lunch. Na de lunch ben ik naar de paarden gegaan. Er zijn namelijk 5 paarden die ik zo ongeveer elke dag beweging moet geven. 2 er van moet ik rijden en 3 moet ik longeren. Het waaide zo hard dat het leek alsof het dak er vanaf zou waaien want ik reed natuurlijk in de binnen bak. Buiten regenende het veels te hard!
Skyri was erg bang voor de wind en het was dan ook een uitdaging om hem te rijden. Ik wist niet dat hij zo bang zou zijn dus ik ging niks vermoedend gewoon aan de gang. Al snel voelde ik heel veel spanning bij hem en werd het wat lastiger om het rustig en ontspannen rond te rijden. Uiteindelijk heeft hij goed gewerkt. Ook zag ik zo af en toe Svana’s hoofd door het gat van in de deur om te kijken hoe het ging. Ze was heel tevreden en zei dat het goed gegaan was toen ik terug naar zijn stalletje liep. Waarop ik natuurlijk zei nou….. hij had een goede tölt maar zijn gedrag was niet helemaal oké.. hij wilde namlijk linksom niet over een lange zijde. Dit heb ik op kunnen lossen door steeds grotere cirkel te rijden zodat ik uiteindelijk de hele zijde gebruik. Toen ben ik gestopt. Hij was erg bang voor al het lawaai door de wind. Dus we hebben het goed af kunnen sluiten door de hele lange zijde te gebruiken en nette overgangen kunnen rijden. Toen was Álgodi aan de beurt. Vandaag was een rustige training voor hem. We hebben heel even geprobeerd om te tölten en daar waren zijn paar pasjes weer. Hij leert het wel. Verder heb ik vandaag met hem gewoon lekker ontspannen gereden. Wat figuurtjes en overgangen en dat was het dan voor vandaag voor hem.
Nu ging het gebeuren, de jonge paarden…. De jonge paarden moesten gelongeerd worden. Eerst heb ik Póls gepakt. Dit is een H zwarte/bruine ruin. Erg mooi!! Hij is alleen wel hee paniekerig zijden ze. Je zag aan hem dat hij wel angstig was in de bak maar daar liet hij verder niet veel van zien. Hij heeft netje aan de longeerlijn gelopen en daarna ook netje mee aan de hand. Niks over te zeggen dus. Ik ben benieuwd of ik er op kan zitten voor ik vertrek. Dat zou wel super leuk zijn. Ik vind het echt een leuk beestje! Daarna kwam de pink merrie van Andrea. Zij was veel meer uitgelaten en bang voor het lawaai. Zij ging juist weer rondje rennen. Nadat ze haar energie een beetje kwijt was en aan de bak en het lawaai gewend was, was het goed. Ze was aan de had ook erg rustig en luisterde goed.
Dan bleef er nog 1 over. Een grijze merrie. Dit is de merrie die Olaf eergister ook gelongeerd heeft (eigenlijk alle 3 de jonge paarden). Zoals ik in een van mijn vorige blogs had verteld leek het toen of ze het al een hele tijd deed. Nou daar was vandaag niks van te zien!!! wat was ze in paniek van al die geluiden!!! Ze bevroor helemaal. Ze ging stokstijf stil staan en ging niet meer vooruit. Ik ging Svana dus maar om hulp vragen. Zij was alleen aan de telefoon. Maar zo kon even snel tijd maken. Ze zei dat ik het longeren maar moest laten zitten en maar gewoon moest gaan wandelen kijken of dat wel ging. En ja dat deed ze maar ben wel een paar keer bijna omver gerend omdat ze in paniek weg schoot in een keer. Ik kreeg door op welke momenten ze weg schoot dus dan ging ik maar net ervoor stilstaan zodat ze niet weg zou springen en dit werkte gelukkig. Wel ook hier hebben we het goed af kunnen sluiten.
Alle 5 de paardjes getraind tijd voor een kleine snack voor ze.
Svana had tussen door de stallen schoongemaakt. Erg fijn dat ik dat niet meer na 5 paarden hoef te doen!
Er stonden nog 2 paardjes buiten en ook de schapen natuurlijk. We hadden de schapen al een paar keer langs het hek zien rennen om een uitgang te zoeken om ergens droog te gaan staan. Maar ook Edir en een ander paard stonden in die wei. We hadden de poort een stukje open gezet zodat de schapen er uit konden. 1 schaap had de opening gevonden met haar lammetjes. De andere nog niet. De paarden hadden het echter wel gezien maar dit was eigenlijk niet de bedoeling. Och germ die paardjes stonden ook gewoon te bibberen van de kou we hebben ze dus maar naar binnen gehaald. Ik had alleen geen halster dus had Edirs hoofd gewoon zo vast. Wat was nu het probleem hij draaide zijn kont naar de wind en dat was dus precies de verkeerde kant op. Hij liep dus niet meer in de juiste richting waardoor ik ook zeiknat geregend ben….
Het regende echt enorm hard! Gudmunder was met de auto naar de stallen gekomen dus we konden in de auto springen en terug naar huis. Svana was alleen aan de telefoon en dit duurde erg lang. Gudmunder had toen de tractor gepakt en ik kon met Svana mee in de auto als ze klaar was met bellen. Rond kwart voor 6 kwamen we binnen en ik was eigenlijk wel heel erg toe aan een kopje warme chocolademelk ;P gelukkig kon ik nog snel wat eten en me chocolademelk drinken. Dan snel naar de koeien want het was alweer tijd geweest om te gaan melken. Maar gelukkig was ook Gudmunder binnen om wat te eten en te drinken.
Nu zit het dagje er weer op. Ik ga nog even wat breien en een lekkere warme douche nemen.

Groetjes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Saurbær

Ivanka

2015 Stage in IJsland. Bedrijf Middalur. Stage met koeien, paarden en schapen. 2017 Terug naar de boerderij!!

Actief sinds 16 April 2015
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 39158

Voorgaande reizen:

30 April 2017 - 31 Juli 2017

Terug naar Middalur!!!

19 April 2015 - 28 Juni 2015

Stage in IJsland

Landen bezocht: