Super ritje - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu Super ritje - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu

Super ritje

Blijf op de hoogte en volg Ivanka

18 Juni 2015 | IJsland, Saurbær

Voordat ik ging rijden heb ik eerst nog even geluncht. Daarna mochten ook de andere koeien naar buiten; de melk koeien. Dit ging echt heel simpel. De koeien wisten de weg zelf nog dus gewoon los laten en daar gingen ze richting de wei voor bij de paarden. Ik ben mijn broek omgaan wisselen om te gaan rijden en tegen Svana gezegd dat ik ging rijden. Dit zodat als ik heel lang weg bleef ze wisten dat ik ergens stond met Áhaetta en Sign omdat ze zou staken. Ik kwam de paddock in lopen en heb eerst Sign gepakt en snel geborsteld en daarna ging ik Áhaetta halen. Toen ik opnieuw de paddock in kwam lopen met mijn hoofdstel kwam ze al naar me toe lopen. Zo lief is ze!! Ze liep netjes achter me aan richting de stallen. Eenmaal daar vond ze het even wat minder leuk want de paarden in de paddock werden erg onrustig. Ze wist dus niet wat er aan de hand was. Sign stond gewoon heel rustig in het stalletje naast haar. Áhaetta geborsteld en opgezadeld, tijd om te vertrekken dus. Het was nog even een hele puzzel hoe ik dat ging doen. Ik had maar beide deuren opengezet zodat ik er met 2 paarden tegelijk door kon lopen. Maar dan moet je dus ook nog opstappen terwijl je 2 paarden bij je moet houden. Aangezien het niet Áhaetta’s sterkste kant is om geduldig te wachten was het nog een hele klus. Want toen ze stil stond, stond Sign weer niet goed. Ze stond met haar kont naar Áhaetta’s neus. Dat werkt dus niet. Sign weer omgedraaid Áhaetta stond stil dus snel opgestapt. En daar gingen we. Geen protest of niks ze liep gewoon netjes weg van stal. Wat had ze er zin in!!! We waren heerlijk aan het tölten tot dat Sign in een keer stopte!! Daar lag ik bijna. Het ene paard stopte en het andere ging verder. Nog maar een kant van de teugel bij Áhaetta vast in 1 hand en de ander hand zat Sign. Gelukkig stopte Áhaetta en kon ik Sign er weer bij halen. Daarna hebben we heerlijk verder kunnen rijden. Áhaetta deed het echt super!! Niet gestopt uit haar zelf lekker door gereden en goed naar mij geluisterd. Op de terug weg toen we langs het huis kwamen dacht ik, even showen hoe goed ze kan tölten :P. Ze deed het super. Rustig tölten hoge knieën, super! Terug bij stal paardjes afgezadeld en Áhaetta nog even lekker geborsteld ze had namelijk ook een beetje gezweet. Daarna heb ik ze weer lekker buiten gezet. Áhaetta kwam me de hele tijd achter na lopen als ik richting de uitgang liep. Zo schattig. Toen ik weg liep stond ze echt te kijken van, waar ga je naar toe…. Maar ik moest naar binnen om te gaan melden dat ik weer terug was. Toen ik binnen kwam vroeg Svana meteen hoe het gegaan was. ik zei natuurlijk kei goed!! Het kan beter want ze tölt niet altijd zuiver maar ze is weer aan het tölten dat heeft ze een tijdje niet gedaan. Ik vertelde dat Sign stopte en dat had ze gezien. Ze moest er wel om lachen want ik was toch blijven zitten. Ze had me ook voorbij zien rijden op de terug weg, toen ik zo lekker aan het tölten was :). Ze noemen het hier mij paardje omdat ze het zo leuk vind om met mij te werken en we hebben ook echt een klik samen!
Toen ik aan het rijden was hebben ze hier binnen lekker taart gegeten. Ze hadden heel aardig een stukje voor mij bewaard :).
Rond 5 uur gingen we weer naar buiten want de koeien moesten weer naar binnen om gemolken te worden en de paarden mochten weer ergens naar buiten zodat ze de kantjes konden eten. Ik heb mee geholpen de koeien binnen te zetten en daarna ben ik alles klaar gaan zetten voor het melken. Ik had de lammetjes en de kalfjes al hun eten gegeven. Alles was klaar toen Olaf en Gudmunder terug kwamen van de paarden buiten zetten. We konden bijna meteen beginnen met melken. Eerst moesten de uiers alleen nog schoon gemaakt worden. Het was erg vreemd om nu zo te melken want alle koeien staan ergens anders, niet meer onder hun naam bordje….. Nu moest ik ze dus gaan herkennen. Gelukkig hebben ze ook allemaal nog oor nummers en die staan ook op de naam bordjes. Dan kan ik nog zoeken en kijken of haar benen gebonden moeten worden vanwege het schoppen.
We waren met zijn 3een dus het schoot wel lekker op. Andrea was naar haar werk zij had een avond dienst, dus we aten maar met zijn 4tjes. Daarna zijn we met zijn alle op de bank geploft en hebben een filmpje gekeken. Er was een IJslandse film op tv dus ik snapte er niet veel van maar wat ik zag was best grappig.
Ik ben gister redelijk op tijd naar bed gegaan. Ik was best moe.

  • 18 Juni 2015 - 14:42

    Juultje:

    Hai Ivanka,

    Ik heb even bij moeten lezen, want ik ben tijdje niet aan je verslagen toe gekomen!
    Ontzettend leuk om te lezen.En erg knap geschreven!
    Een hoop belevenissen weer en langzaam aan ga je naar een afscheid toe. Dat zal niet meevallen...
    Heb je ook al,plannen gemaakt om ms. een keer terug te gaan?
    Het zal in Nederland weer even wennen zijn, maar ook wel weer vlug in gewone ritme wrs.
    En dan is het ook snel vakantie!
    Lekker uitrusten, foto's bekijken, bijkletsen en hier leuke dingen doen!
    Voor jou weer het allerbeste,heel veel gr.Juultje

  • 18 Juni 2015 - 22:46

    Ivanka Van Kuringen:

    Haaa Juultje,

    Het afscheid zal inderdaad niet mee vallen, ik voel me hier zo thuis ook! Ik heb zeker plannen om terug te komen en dat vinden ze ook goed. Dus als ik klaar ben met school wil ik zeker een keer terug gaan!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Saurbær

Ivanka

2015 Stage in IJsland. Bedrijf Middalur. Stage met koeien, paarden en schapen. 2017 Terug naar de boerderij!!

Actief sinds 16 April 2015
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 39151

Voorgaande reizen:

30 April 2017 - 31 Juli 2017

Terug naar Middalur!!!

19 April 2015 - 28 Juni 2015

Stage in IJsland

Landen bezocht: