weer helemaal up to date - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu weer helemaal up to date - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu

weer helemaal up to date

Blijf op de hoogte en volg Ivanka

12 Mei 2017 | IJsland, Saurbær

Dinsdag stond ik er dan weer alleen voor. Ik mocht deze ochtend een keertje uitslapen. De groep kinderen kwam pas tegen de middag. Hier heb ik dan ook duidelijk gebruik van gemaakt. Ik heb heerlijk uitgeslapen deze ochtend.
Ik heb de groep kinderen mee gestart en ben toen naar de paarden gegaan. Daar heb ik eerst lekker de veulens naar buiten gedaan en hun stalletjes schoon gemaakt.
De vorige dag waren er 2 paardjes die niet gewerkt hadden. Deze waren dan ook als eerst aan de beurt. Eerst heb ik Olof haar paardje gepakt om hem te longeren. Hij doet het al erg goed al wil hij ook nog wel eens over je heen proberen te lopen. Maar na een kort gesprekje met hem was dit geen probleem meer. Hij had dan ook erg goed gewerkt tijdens het longeren en ook erg goed geluisterd. Toen was Forsetning aan de beurt. Wat een heerlijk paardje is ze toch. Ze heeft wat moeite met het inbuigen naar rechts dus hebben we wat zijwaartse oefeningen gedaan. Dit vond ze wel moeilijke op het begin maar het werkte wel.
Skyri heb ik ook nog gereden. Hij probeerde weer onder het werk uit te komen want er zat weer eens een spook in de hoek. Deze keer heb ik meteen ingegrepen toen hij zijn eerste stap verkeerd wilde zetten en dat was het. Hij wist meteen dat het niet meer de bedoeling was. We hebben daarna lekker kunnen trainen. Hij vind het nog erg lastig om te luisteren, hij doet graag waar hij zelf zin in heeft. Maar dan heeft hij aan mij een verkeerde, jammer voor hem. Het zal nog een paar keer trainen zijn voordat we er zijn en dat hij volledig naar mij gaat luisteren. Het is niet zo dat hij helemaal niet luistert maar als je even je aandacht kwijt bent maakt hij daar meteen gebruik van. Maar dit gaat helemaal goed komen! Ook ben ik met Ursok nog lekker een stukje buiten wezen rijden. Met haar gaat het ook steeds beter. Ze steekt haar hoofd al een stuk minder ver in de lucht als ze aan het tölten is.
Voor het eerst ging op Nemi rijden. Ik had hem van te voren al wel eens gelongeert maar nog niet gereden. Andrea had er al wel op gezeten dus nu was het aan mij om de training voort te zetten. Het is een mooie grote ijslander om te zien. Hij vind het lastig om de gangen uit elkaar te houden. Soms hadden we een laterale tölt en soms draf. Als je hem goed begeleide ging het best goed.
Op het eind van de dag wilde ik nog graag aan Svana laten zien hoe goed Figerode het doet. Die had ze namelijk nog helemaal niet gezien sinds ik er mee aan het werk ben. Maar natuurlijk op het moment dat je wil laten zien hoe goed dat het gaat, gaat het natuurlijk niet goed. Ik had hem eerst gelongeert voordat ik op stapte. Toen ik op wilde stappen gleed mijn zadel een beetje naar de zijkant. Ik probeerde het zadel weer in het midden te krijgen door op mijn andere beugel te steunen en dit lukt na enige moeite. Svana stond er toen ook al bij. Toen we weer aan wilde stappen begon hij in een keer zijn kont om hoog te gooien, niet hoog ofzo maar toch. Je wilt toch niet dat ze dat leren. Na nog een paar passen gezet te hebben en ik toch voelde dat hij niet was zoals normaal had ik samen met Svana besloten om even af te stappen en het zadel opnieuw vast te maken. Het kon zijn dat er haren tussen de singel zaten wat hem zeer deed tijdens het bewegen. We hadden het zadel weer vast gemaakt en toen heb ik hem toch nog even voor de zekerheid gelongeert. Daarna ben ik weer opgestapt en heeft Svana mij gelongeert. We hebben het op deze manier gelukkig goed af kunnen sluiten.
Dit was dan ook het laatste paard voor deze dag en was tijd voor een pauze voordat we weer gingen melken. We zijn op tijd begonnen met melken zodat we weer op tijd binnen waren om naar het songfestival te kijken.


Woensdag begon mijn dag gewoon weer met het melken van de koeien. Daarna ontbijt en al snel daarna kwamen de bussen met kinderen al. Ik heb de groep weer mee op gestart. Vele van jullie zullen ondertussen wel afvragen wat dat dan inhoud. Nou ik zal het je vertellen.
We hebben een aantal beestjes die de kinderen vast mogen houden, waaronder; kittens, jonge geitjes en lammetjes. Ik voornamelijk verantwoordelijk voor de kittens. Ik geef de kittens aan de kinderen en hou in de gaten of ze goed vast gehouden worden en dat de kittens niet te lang bij de pleeg mama weg zijn. Nadat de kinderen weer wat rustiger zijn kan ik weer naar de stallen sluipen zoals Svana dat zegt.
Samen met Svana heb ik Egn gereden. Ze begint het steeds beter te begrijpen maar we zijn er nog lang niet. Ze snap nog niet helemaal hoe het sturen werk en kuit geven snap ze ook nog niet zo veel van. Gelukkig snapt ze het zweepje wel, dus als ik het zweepje gewoon tegen haar kont leg reageert ze al. Tegelijkertijd geef ik kuit in de hoop dat ze gaat snappen dat een kuit betekend dat ze voorwaarts moet. Ook heb ik deze dag nog met Uppot gewerkt, zij deed het al een stuk beter en was minder aan het schudden met haar hoofd. Wel vond ze mijn kuit erg stom. Doordat ze iedere keer de binnen bocht wilde nemen probeerde ik haar met mijn kuit en gewicht weer naar buiten te zetten maar dat was ze op een gegeven moment ook beu.
Daarna heb ik Skyri nog gepakt om nog even met hem te werken zodat hij het niet zou vergeten. Ook vandaag probeerde hij het weer een keer op het begin maar dit was al snel klaar. Toen konden we eindelijk weer aan de gang met het echte werk. Zorgen voor een goede tölt en mooie overgangen.
En als afsluiter van de dag ben ik nog lekker met Agodi buiten wezen rijden. Dit was iets minder lekker dan ik verwacht had want het waaide toch wel erg hard. Vooral op de terug weg, toen hadden we de wind van voren en dat vond hij wel erg leuk. Hij was erg voorwaarts op de terug weg waardoor ik mijn handen vol had aan hem, om hem in een goede tolt te houden zuiver en met zijn hoofd in de goede houding. Maar op het einde toen de stal in zicht was willde hij toch wel erg graag naar huis en wilde hij niet meer stoppen. Ik ben nog een keer omgedraaid en een stukje van de stal weg gereden, hier was hij het helemaal niet mee eens en weer terug gedraaid naar huis, versneld naar tolt en toen weer naar stap. Deze keer luisterde hij wel goed en zijn we rustig terug gestapt. Nu kon hij ook lekker buiten bij zijn vriendjes staan.
Pfoe we zijn er bijna alleen vandaag nog.

Vandaag was weer een dag dat we veel gedaan hebben. Pimpernel had een vrije dag vandaag. Ze had de kinderen naar school gebracht en wilde daarna samen een buitenrite maken.
Er kwam vandaag om 9 uur ook een groepje kinderen, deze keer maar een kleine groep dus ze hadden mijn hulp niet nodig. Ik had even tijd om mijn wasje te doen en om beneden op mijn kamer en de hal een keer door te vegen. Daarna rond 10 uur ben ik vast naar de stallen gegaan om de veulens buiten te laten en hun stallen schoon te maken. Eenmaal klaar met de stallen moest ik de schapen die in de rijhal overnacht hadden het veld in laten. Ik had gehoopt dat Pimpernel er al zou zijn maar dat was helaas nog niet. Toen ging ik het maar alleen proberen. Eerst moest ik de deur nog open krijgen. Het was zo’n grote deur die je omhoog moet duwen. Maar wat was die zwaar zeg!! Na wat moeite had ik hem toch open gekregen. Maar nu moesten de schapen nog op het veld en hoe ging ik dat in mijn eentje doen. Er stonden al schapen in het veld maar ik moest de poort open zetten zodat de schapen vanuit de rijhal het veld in konden, dan maar hopen dat de andere bleven staan. Eerst had ik de poort open gemaakt en daarna de deur van de rijhal open gezet. Maar als ik de schapen naar buiten zou jagen zouden ze ook naar rechts kunnen gaan de weg op. Ik heb het spreek woord proberen te gebruiken; als 1 schaap over de dam is volgen de andere, en zo was het. Ik had 1 schaap met haar lammen apart gekregen van het groepje. Zo kon ik haar richting het veld leiden zonder dat ze richting de weg kon gaan. Ik kon vervolgens het pad richting de weg blokkeren en de rest van de schapen volgde het eerste schaap het veld in. Nu kon ik beginnen met de paarden.
Ik ben begonnen met het longeren van Olofs paard. Hij deed het weer erg goed. Halverwege kwamen Pimpernel en Svana binnen. Ze zeiden dat ze al veel vooruitgang zagen. Dit is een fijn compliment om te krijgen. Na het longeren van Olof haar paard heb ik samen met Pimpernel 2 jonge paarden gepakt. We zijn begonnen met Figerode. Hij deed het deze keer weer best goed. Alleen was zijn eerste probleempje weer terug gekomen. Als we eenmaal stil stonden kreeg ik hem zelf niet meer aan de gang en had ik iemand nodig die mij even hielp, ook met het aandraven had ik deze keer wat hulp nodig. Maar hij is deze keer niet gaan bokken dus dat is goed. De rest komt we weer.
Daarna hebben we nog met Egn getraind. Pimpernel vond het leuk om haar te zien en te zien hoe ver ze nu was. Zij is namelijk vorig jaar begonnen met Egn te trainen en heeft er toen ongeveer 5 keer op gezeten toen Svana Egn vast hield en hebben ze zo rond gelopen. Egn deed het weer erg goed. Ze blijf erg aan het nadenken wat we eigenlijk vragen. Op het begin ging het nog even moeizaam maar uiteindelijk had ze het wel te pakken en kon ik zelf met haar aandraven. Een goede afsluiter dus.
Nu was het ondertussen wel tijd om eens een hapje te gaan eten. Na de lunch zij we lekker buiten gaan rijden. Ik op Agodi en Pimpernel op Ursok, beide paarden hebben hartstikke goed gewerkt. Het was leuk om te zien dat mijn werk met Ursok al resultaat had geboekt. Ze tölte mooi met haar hoofdje naar beneden. Fijn om te zien!
Als laatste heb ik Forsetning nog gereden. Svana was ook komen kijken en was erg enthousiast. Ze heeft een filmpje gemaakt toen ik aan het rijden was. Erg leuk om terug te zien en ook leerzaam. Ze heeft erg goed gewerkt, de tölt wordt steeds takt zuiverder en haar draf wordt ook steeds beter.
Daarna hebben ik alle paarden lekker naar buiten gedaan want dat hadden ze wel verdient. De veulens hadden we namelijk na de lunch al naar binnen gedaan. Ik heb de stallen nog schoon gemaakt en toen was het alweer bijna half 5 dus hoog tijd om nog even een pauzetje te nemen voor het melken.
We waren weer op tijd begonnen met melken zodat we weer op tijd binnen zouden zijn voor het songfestival.
Al schrijvend heb ik het songfestival gekeken en daarbij ben ik nu ook aan het eind gekomen van mijn blog.
Het is nu inmiddels alweer 23:00 uur dus de hoogste tijd om naar bed te gaan. Jullie zijn nu weer helemaal op de hoogte en vanaf nu probeer ik iedere dag een blog te gaan schrijven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivanka

2015 Stage in IJsland. Bedrijf Middalur. Stage met koeien, paarden en schapen. 2017 Terug naar de boerderij!!

Actief sinds 16 April 2015
Verslag gelezen: 458
Totaal aantal bezoekers 39139

Voorgaande reizen:

30 April 2017 - 31 Juli 2017

Terug naar Middalur!!!

19 April 2015 - 28 Juni 2015

Stage in IJsland

Landen bezocht: