Lazy day - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu Lazy day - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu

Lazy day

Blijf op de hoogte en volg Ivanka

13 Mei 2017 | IJsland, Saurbær

Vanochtend was het weer vroeg dag. Om 7 uur moest ik echt weer op staan om te gaan melken. We zijn meestal zo’n ander half uur bezig s’ochtends met melken. Daarna was het weer tijd voor een lekker ontbijtje, Svana had de dag ervoor lekkere broodjes mee gebracht dus daar konden we nu van genieten.
Om 10 uur stond er weer een groep met kinderen op de stoep, bijna 200 kinderen!!
Er zat 1 heel irritant meisje tussen. Ze wilde de hele tijd de kittens vast houden maar dat gaat natuurlijk niet. Er zijn ook nog meer kinderen en de kittens hebben het op een gegeven moment ook gehad met al die kinderen die proberen een kitten vast te houden maar het eigenlijk nog niet zo goed kunnen. Ze wilde zelfs zelf de deur van het hok open maken om er een te pakken. Toen ben ik even streng geweest en duidelijk gezegd dat dat niet de bedoeling was, ook naar de ouders toe. Maar goed als het er bij eentje blijft is het nog niet zo heel erg.
Toen alles weer een beetje rustig was en de meeste mensen hotdogs aan het eten waren ben ik naar de paarden gegaan. Zoals gewoonlijk heb ik eerst de veulens buiten gedaan. In plaats van eerst de stallen schoon te maken heb ik eerst Nemi gepakt om te rijden. Eerst heb ik hem weer gelongeert maar deze keer niet heel lang. Ik heb hem daarna in de hoek gezet met opstappen zodat hij niet weg kon gaan. Dit was eigenlijk niet nodig geweest want hij bleef heel braaf staan. Ook het rijden ging echt goed. Hij liep groot en deels van de tijd netjes nagefelijk, zowel in stap als in draf. In stap kon ik al goed met hem sturen dus we zijn vandaag een stapje verder gegaan en voltes gaan rijden in draf. Dit deed het heel goed tot dat hij bedacht dat hij ook de andere kant op kon gaan. Ik heb toen mijn zweepje van kant gewisseld, nu had ik hem aan de buiten kant, zodat ik hem zachtjes op zijn schouder kon tikken dat hij netjes naar rechts zou gaan. Dit hielp meteen en hij maakte zijn volte netjes af. Nog even een paar rondjes gestapt en toen was het goed geweest voor hem. Lekke terug op stal. Er was nog 1 schone stal over omdat het paard van Olof gister weg gejaagd werd bij het eten door zijn buurvrouw Uppot. Hij stond nu in het hoekje waar maar 1 stalletje staat. Ik kon Nemi nu dus in de schone stal zetten en de andere stallen schoonmaken. Nadat de stallen schoon waren heb ik Figerode nog gepakt. Ik was benieuwd hoe hij het ging doen omdat hij nog wel eens stil wilde gaan staan en het dan erg moeilijk was om hem weer in actie te krijgen. Maar het viel allemaal erg mee.
Toen ik opstapte bleef hij netjes stil staan en toen ik vroeg om aan te stappen deed hij dit ook netjes. Hij twijfelde nog even door een paar keer stil te gaan staan na enkele stappen maar toen hij het door had dat hij mocht lopen was het goed. Hij bleef netjes aan het stappen. Maar toen moest ik natuurlijk ook nog aan draven. Hij snapte niks van mijn kuit hulp en ging weer stil staan. Ik kreeg hem wel weer aan de wandel maar we moesten naar draf. Door mijn zweepje rustig te gebruiken begreep hij wat ik bedoelde en draafde hij netjes aan. Deze overgang hebben we veel herhaald zodat hij ging begrijpen dat als ik brokk (draf in het IJslands) zei en kuit gaf dat hij zou aan draven. Zover zijn we helaas nog niet gekomen maar al wel een heel stuk in de richting want hij ging niet meer stil staan maar draafde aan, wel moest ik nog een beetje mijn zweepje gebruiken. Op het einde had hij dus een paar redelijke overgangen gemaakt en ik dacht dat het toch niet beter ging worden vandaag dus zijn we op het goede moment gestopt. Ook hij kon fijn terug in een schoon stalletje.
Het was inmiddels alweer 1 uur dus tijd om te gaan lunchen. Gudmunder was naar een meeting maar Svana was wel thuis. Ik heb nog gezellig even met Svana geklets en toen zouden we weer naar de stallen gaan om schoon te maken en Uppot en Forsetning te rijden. Het was alleen begonnen met regenen en het was ook best fris vandaag. Echt zo’n dag om lekker met een boek op de bank te zitten. Dus wat zei Svana; we gaan de stallen schoon maken en hebben een lekkere luie middag. Dit hebben we dan ook gedaan. Veulens naar binnen en paarden naar buiten. Stallen schoon gemaakt, een klein portie eten in de bak zodat ze iets te snacken hadden en de paarden weer naar binnen. Het gangetje nog even vegen en dan was het weer klaar. Rond half 3, 3 uur waren we weer binnen. Heerlijk zo’n luie middag een keer.
Gister had ik weer een wasje gedaan dus nu had ik mooi tijd om deze weer op te ruimen en in mijn kast te leggen. Daarna nog gezellig even met oma geskyped en toen was het tijd om lekker op de bank te ploffen met een goed boek en een warme chocolademelk.
Om 6 uur gingen we weer melken en na het melken stond er een heerlijke pizza op ons te wachten! Deze maakt Svana helemaal zelf, ook het deeg. Pimpernel, Ernst en hun jongste dochter aten ook mee. We hadden dus weer een gezellige avond gehad.
Ik ga samen met Pimpernel een whale watch tour doen vanaf Reykjavik want daar had ik nog een free ticket van. We hebben nu gepland om volgende week zaterdag de tour te gaan doen. Hopelijk is het dan goed weer zodat de tocht ook door kan gaan.
Ook aan deze gezellige avond komt een eind, het is hier nu kwart over 10 dus tijd om weer naar bed te gaan. Morgen is het weer vroeg dag.
Welterusten iedereen en tot morgen.

  • 13 Mei 2017 - 01:07

    Joop:

    Mooi e rustige dag geweest zo te zien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivanka

2015 Stage in IJsland. Bedrijf Middalur. Stage met koeien, paarden en schapen. 2017 Terug naar de boerderij!!

Actief sinds 16 April 2015
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 39160

Voorgaande reizen:

30 April 2017 - 31 Juli 2017

Terug naar Middalur!!!

19 April 2015 - 28 Juni 2015

Stage in IJsland

Landen bezocht: