veel gedaan - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu veel gedaan - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu

veel gedaan

Blijf op de hoogte en volg Ivanka

14 Mei 2017 | IJsland, Saurbær

Gisteren weer geen blog…..
Nee klopt, we hadden s’avonds met zijn alle het songfestival gekeken en daarna was er geen tijd meer om een blogje te schrijven.
Maar goed hier komt de blog van gisteren.
Gister was een drukke dag. Pimpernel kwam mij helpen met de paarden terwijl Svana en Gudmunder de groepen kinderen regelede . Gisteren dus geen kinderen voor mij. Wel heel veel paarden voor mij. We hebben gisteren 8 van de 9 paarden getraind. Alleen Agodi had een dag je vrij en ja of Olofs paard nu echt heeft moeten werken is de vraag, maar of hij iets geleerd heeft is zeker. Hij heeft namelijk bijna de hele ochtend met een hoofdstelletje zonder teugels in zijn stal gestaan zodat hij zou wennen aan het bit. Nou en dat was zo. Op het begin was hij nog allemaal aan het bijten op het bit maar na onze lunch stond hij gewoon rustig met het bit in zijn mond.
Ik ben begonnen met het rijden van Figerode. Hij heeft al veel geleerd! Hij is deze keer helemaal niet gestopt en toen ik vroeg om aan te draven deed hij dat netjes. Wat een verschil met de vorige keer.
Na Figerode was Nemi aan de beurt. Nemi doet het ook erg goed! Hij is redelijk stabiel met zijn hoofd zowel in stap als draf, hij draaft netjes aan of ja soms haalt hij het door elkaar met een soort van toltje. Het is de bedoeling dat ook hij binnen kort ijzers krijgt zodat ik ook met hem buiten kan gaan rijden en de tolt kan gaan trainen. Dit zou ook wel in de bak kunnen maar buiten heb je wat meer ruimte en kun je gebruik maken van de heuveltjes. Ondertussen was Pimpernell er ook en had ze al een aantal stallen schoon gemaakt, super fijn! Ze heeft me geholpen met Uppot. Doordat ze vorige week een keer heeft gesteigerd toen ik er net opzat wil ik er nu nog voor de zekerheid iemand bij hebben als ik op stap. Eerst had ik haar nog even gelongeert zodat de ergste energie er uit was. Ze had immers 2 dagen niets gedaan. Toen ik eenmaal opgestapt was deed ze het weer super. Ook zij begint steeds stabieler in haar hoofd te worden en wil graag werken. Wel heeft ze een duidelijke eigen mening en als ze het ergens niet mee eens is laat ze dit ook duidelijk merken. Dit maakt haar ook wel erg leuk.
Toen was het voor ons ook even tijd voor een pauze. Een lekker stukje zelf gemaakte pizza wat over was gebleven van de vorige dag als lunch.
Na de lunch gingen we lekker samen buiten rijden. Nou ja lekker samen buiten rijden….. ik reed meer voor haar dan dat we gezellig ook wat konden kletsen. Ik had voor de eerste keer Forsetning mee naar buiten. Ook zij had 2 dagen niet gedaan. Ze had dus erg veel energie en het is al zo’n heet hoofdje wat alleen maar hard wil gaan. Als ik naast Ursok ging rijden moest ik echt heel erg mijn best doen dat ze niet sneller zou gaan als ik wilde. Dit reed echt niet fijn en zou ook geen meer waarde hebben aan de training nu. Ik ben daarom voor Ursok gaan rijden en heb toen best lekker kunnen werken met haar. Maar toch bleef ze het wedstrijdje in haar hoofd houden met het andere paard. Maar goed toch wel lekker gereden maar de volgende keer ga ik alleen met haar weg, dan zal ze toch iets rustiger zijn voor haar doen.
Toen bleven er nog 3 paarden over. Egn, Skyri en Agodi. Ik wil Egn nog graag trainen want nu had ik iemand die mij kon helpen. Omdat Egn niet bepaalt voorwaarts is, is het handig om er iemand bij te hebben die mee kan helpen met aandrijven. Ze deed het best prima maar dat is wel even heel iets anders als Forsetning waar je eigenlijk alleen maar hoeft te remmen en de tolt zuiver moet houden. Maar goed samen met Pimpernel ging het eigenlijk best goed. Je merkt dat ze steeds meer begint te begrijpen maar dat ze nog wel erg onzeker is. Ze zeggen altijd oefening baart kunst, dus blijven oefenen met deze dame.
Toen had ik Skyri en Agodi nog. Skyri had al 2 dagen stil gestaan en Agodi nu 1 dag, dit vanwege kleine plekjes in de mond. Ze zijn erg gevoelig op het bit deze 2 paarden.
Maar goed Skyri was weer aan de beurt. Kijken of hij het nog wist dat hij gewoon normaal moet lopen zonder allemaal spoken te zien. Helaas, hij was het weer vergeten. Weer meteen bij de eerste mis stap heb ik hem gecoriceerd. Ik moest erg allert blijven want als hij de kans kreeg sprong hij iedere keer weg in de zelfde hoek. Ik heb weer flink moeten werken en hij daardoor ook. We zijn niet gestopt voordat hij fatsoenlijk door die hoek ging. Nadat hij goed door die hoek ging was het nog tijd voor een stukje training. Hopelijk weet hij het nu weer wel en doet hij de volgende dag normaal.
Om 3 uur, half 4 hadden we alle paarden klaar en waren de stallen schoon. Ik had dus een keer wat langer de tijd om te relaxen voordat we gingen melken. De rest ging nog wat schapen verplaatsen maar ik moest bij de jongste dochter van Pimpernel blijven. Ik heb gezellig met haar wat spelletjes gedaan tot de rest ook weer binnen kwam.
Deze keer begonnen we om kwart voor 6 met melken in verband met het song festival. We waren dan ook mooi om 7 uur klaar met melken en konden we aanschuiven aan tafel. Na het avond eten te hebben op geruimd zijn we met zijn alle op de bank geploft en hebben we het song festival gekeken. Toen het afgelopen was zijn we allemaal snel naar bed gegaan.

Vandaag was een iets rustiger dagje met de paarden. Ik heb met 4 paarden gewerkt vandaag. 2 paarden kosten vandaag wat meer tijd. Ik wilde beginnen met Skyri maar die zag mij echt niet meer zitten. Toen ik de stal deur open maakte draaide hij meteen met zijn hoofd de hoek in. Toen ik hem wilde halen zag ik dat hij in zijn waterbakje had gepoept, eerst deze maar even schoon gemaakt en toen begon hij meteen te drinken. Ik toen maar eerst het paard van Olof gepakt. Deze keer zou ik hem longeren met een hoofdstelletje zonder teugels en neusriem maar wel met een halstertje over het hoofdstel heen zodat hij dit ook zou leren. Nou daar ging het dan. Rechtsom longeren ging prima, maar toen wilde ik linksom gaan en daar ging het mis. Hij peerde hem er gewoon uit!!! Ik kon hem niet meer houden dus moest het touw los laten. Ik had hem weer gevangen toen hij stil stond en ging het opnieuw proberen, maar opnieuw ging hij er vandoor en moest ik het touw los laten. Maar nu zag ik op welk punt dat hij vertrok. Ik ging het dus weer opnieuw proberen en als ik zag dat hij wou vertrekken gooide ik de zweep op de grond, pakte het touw stevig met 2 handen vast en stak mijn hakken in het zand. Het viel niet mee maar het was gelukt. Doordat ik tegen gas gaf ging hij wat omhoog met zijn voorbenen en belande hij op zijn kont. Daar zat hij dan. Hij wist niet wat hem overkwam. Ik heb dit zo een paar keer moeten doen en toen stopte hij met rennen. Ik kan je zeggen, ik had het inmiddels erg warm!!! Toen kwam het volgende probleem. Hij begon dan niet meer te rennen maar lopen deed hij ook niet meer. Longeren werd zo wel erg lastig. Ik had van alles geprobeerd maar hij ging niet meer zijn rondjes lopen. Wel liep hij achter mij aan als ik hem toch aan de gang probeerde te krijgen, maar ja daar had ik niks aan. Ik heb toen Svana maar even gebeld of ze tijd had om even te komen helpen. We hebben hem toen los van de longeerlijn geklikt en zo gelongeert door de hele bak heen, linksom. Dit ging gelukkig beter. Nadat hij weer netjes luisterde hebben we hem weer aan de longeerlijn gedaan en heb ik zo nog een paar rondjes met hem gelopen. Hopelijk heeft hij er iets van geleerd want morgen wil Olof weer komen.
Toen was Skyri toch echt aan de beurt. Eens kijken of hij het onthouden heeft. Ja hoor hij wist het weer, hij zag deze keer geen spoken. We konden meteen met het werk beginnen en ik hoefde hem deze keer dus niet zolang te rijden. Het gene waar ik vooral aan moet werken bij hem is zijn stijfheid. Doordat ze hier veel eigenlijk bijna alleen maar buiten rijden, wat vooral recht toe recht aan is, wordt zijn souplesse om een cirkel te rijden niet beter. Maar ik was al lang blij dat hij niet meer zo stom deed.
Toen was Uppot nog aan de beurt. Ik heb haar zoals gewoonlijk weer eerst gelongeert en bij het opstappen stond Svana erbij. Ze deed het weer erg goed! Ze begon nu ook wat na te geven in de draf. Dit is wat het zo leuk maakt om met jonge paarden te werken. Je ziet zoveel vooruitgang! Zo af en toe ( 1 of 2 keer) gaf ze nog wel protest door te dreigen om naar mijn kuit te schoppen of om haar kont omhoog te gooien. Maar als ik dit gewoon negeer stopt ze er ook mee.
Last but not least, onze gekke merrie; Forsetning. Ik zou haar vandaag voor een langer stuk mee nemen in de hoop dat ze moe werd en dan ook rustiger zou worden, dit heb ik dan ook gedaan. Ik ben een heel eind weg gereden met haar en toen ging ze op het eind steeds langzamer. Ik dacht dat ze moe begon te worden dus nog een klein stukje door voordat we om zouden draaien. Eenmaal omgedraaid was er helemaal niks van te merken dat ze moe was. Dat beest is helemaal gek en gaat door en door en door. Toch heb ik heerlijk met haar kunnen rijden. We hebben veel tempo wisselingen gereden om zo de controle te behouden. Normaal als ik een langzaam tempo tolt wil moest ik best ook wel wat in houden met mijn handen en ook met mijn zit. Maar aan het einde had ik haar zo dat ik haar met mijn zit bij me kon houden in tempo en mijn handen volledig kon ontspannen. Svana had toevallig een stukje gezien toen we voorbij reden en ze is erg trots op de combinatie. Het was inmiddels al 2 uur snel de paarden wisselen (veulens naar binnen en paarden naar buiten) en dan was het toch hoog tijd voor de lunch. Tijdens de lunch nog even met mama gebeld, want ja het is toch moeder dag. Rond 3 uur ging ik weer naar de stallen om de laatste paar stallen schoon te maken. Ik had het hooi ook vast bij de paarden in de voerbakken gedaan zodat Svana ze alleen nog maar binnen hoefde te zetten en de veulens eten hoefde te geven, hiervoor had ik de kar met hooi ook al klaar staan.
Rond kwart voor 4 was ik weer binnen. Hjalti was ook thuis nu, hij had een mooi bosje bloemen voor Svana mee genomen, want hier is het ook moeder dag :). We hebben nog even met zijn alle met Andrea geskyped en toen ben ik begonnen aan mijn 2 blogs.
Ik heb nu een vrije avond want Hjalti melkt mee en morgen ochtend heb ik ook een vrij ochtend. Wat een luxe toch!!
Ik zou zeggen tot morgen weer!

  • 14 Mei 2017 - 23:50

    Joop:

    alweer een mooi verhaal. waar haal je tussen al het paarden trainen de tijd toch vandaan?

    Maar ga zo door. Volgens mij zitten veel mensen iedere dag weer naar je verhaal uit te kijken.

  • 15 Mei 2017 - 19:19

    Marlies:

    Hoi Ivanka, je leest dat je daar weer helemaal "thuis" en volop aan het genieten bent. Doe dit vooral nog de komende weken en wij volgen jou avonturen daar in Ijsland op de voet.
    liefs tante Marlies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivanka

2015 Stage in IJsland. Bedrijf Middalur. Stage met koeien, paarden en schapen. 2017 Terug naar de boerderij!!

Actief sinds 16 April 2015
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 39137

Voorgaande reizen:

30 April 2017 - 31 Juli 2017

Terug naar Middalur!!!

19 April 2015 - 28 Juni 2015

Stage in IJsland

Landen bezocht: