Dagje vrij! - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu Dagje vrij! - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu

Dagje vrij!

Blijf op de hoogte en volg Ivanka

21 Mei 2017 | IJsland, Saurbær

Na mijn blog geschreven te hebben op vrijdag dacht ik naar bed te gaan. Maar toen zagen we een auto een tijdje stil staan op de weg. Gudmunder zei dat het de jager was. Ze hebben hier namelijk ook een beetje wildlife. Er zitten hier veel vosjes. Niet de zelfde als in Nederland, hier hebben ze poolvosjes. De jager is een vriend van Hjalti dus ze kennen hem hier wel. Gudmunder belde hem omdat hij een paar keer nog stil ging staan. Hij had een witte vos gespot op de berg. Wij gingen natuurlijk ook met de verrekijker kijken of we hem konden vinden. Maar voor onze verrekijker was het toch nog net iets te ver dus konden we hem niet zien. Toen kwam de jager onze kant op maar toen was het vosje al naar de andere kant van de berg. Anders had ik even met zijn verrekijker kunnen kijken, deze vergrote ook. Naja het vosje was weg dus dan maar even een bakje koffie en een pilsje erbij. We hebben nog een tijdje zitten buurten en hij heeft nog wat foto’s en filmpjes laten zien van de vosjes, echt super leuk. Hij zei; als ik er een geschoten heb kom ik wel langs om hem te laten zien. Daarna vertelde hij ook dat veel jagers soms een pup uit het nest mee nemen en dan voor 6 maanden bij zich houden. Ze zijn dan net zo aanhankelijk als een hond. Maar als ze eenmaal 6 maanden zijn gaan ze er vandoor de natuur in. Ik zei toen; als je nu zo’n pup hebt mag je die wel komen laten zien ;). Op een gegeven moment was ik toch wel echt moe en ben ik dus naar bed gegaan.
Gister was echt een heerlijk dagje! Lekker relaxen. Ik had gister bijna de hele dag vrij. Ik heb alleen in de avond mee gemolken.
Ik heb dus lekker uit kunnen slapen en ben dan ook tot ongeveer half 10 in bed gebleven. Daarna ben ik me klaar gaan maken voor de whale watch tour. Rond 11 uur, liever iets eerder, zouden Pimpernel en ik vertrekken richting Reykjavik. Nog even ontbijten, gewone kleren aan, geen werkkleren, tasje inpakken en we waren klaar voor vertrek. We hadden nog even met zijn alle koffie gedronken en een lekker stukje zelfgebakken iets erbij. Ik zou eigenlijk niet weten wat het is maar het was lekker. Rond kwart voor 11 zijn we dan vertrokken richting Reykjavik, maar eerst moesten we nog naar Alafoss. Dit is de wol winkel, nu kan ik beginnen aan mijn 2de trui!
Vanuit daar zijn we naar Reykjavik gegaan hebben we ons aangemeld bij Elding. We waren nog veel te vroeg, maar we moesten dan ook nog ergens een hapje eten voor de lunch. Dit werd een frietjes, het was een klein friettentje, het leek net op zo’n old school rock cafétje, echt super leuk. Nadat we ons frietje ophadden zijn we rustig richting de boot gelopen. Het was namelijk al bijna tijd om aanboort te gaan. Nog even een sanitaire stop en we konden de boot op. Wat hadden we een prachtig weer om dit te doen. strak blauwe lucht en heel weinig wind eigenlijk bijna geen. Echt heerlijk dus!
Tijdens de whale watch tour zagen we eigenlijk al vrij snel de eerste minky whale. Doordat het water ook zo rustig was konden we hem echt goed zien en hij kwam ook vrij dicht bij. Toen we daar een tijdje rond gedobberd hadden gingen we weer verder om te kijken of we nog meer konden zien. Ik zag in de verte iets uit het water komen dus nog even focussen op dat punt of dat het wel echt zo was en ja hoor er kwam een vin uit het water. Ik denk dat het een dolfijn was maar we zijn niet die kant op gegaan om te gaan kijken helaas, maar toch gespot. Toen we verder gingen zagen we later nog een minky whale, deze heb we een paar gezien. Ook hebben we toch ook nog dolfijnen van dichtbij gezien. Ze zwommen voor aan de boot met ons mee. Dit is echt zo leuk om te zien!! Ondertussen was er op de zelfde plek ook nog een minky whale naar boven gekomen. Dit was schijnbaar toch wel een bijzondere combinatie. En zo kwam de boottocht ook tot een eind. Wat hebben we een geluk gehad. We hebben trouwens ook nog puffins gezien. Deze zijn ook echt leuk om te zien. We hebben zo’n 3 uur op het water gezeten en waren toch ook wel een beetje afgekoeld ondanks we de dikke pakken aan hadden die op de boot aanwezig waren. Dit omdat het op zee toch altijd wel iets meer waait en door de vaart die je maakt met de boot. Toen we terug gingen naar de haven hebben Pimpernel en ik nog heerlijk in het zonnetje op de boot gezeten.
Toen we terug aan land kwamen moesten we op zoek naar de broer van Ernst. Die komt namelijk bij hen op bezoek. We hadden hem een berichtje gestuurd dat hij naar de haven moest komen, het was een goede timing. Pimpernel en ik hebben ook aan land nog even in het zonnetje zitten wachten op de broer van Ernst, we waren dus weer een beetje opgewarmd. Daarna zijn we met zijn drieën nog een lekker ijsje gaan eten bij een hele goede ijsco zaak in Reykjavik, dit ijs is echt super lekker. Wist je dat IJslanders gemiddeld het meeste ijs eten.
Toen was het tijd om weer terug naar de boerderij te gaan. Rond half 6 waren we terug en Svana had net de paarden naar binnen gedaan en gevoerd. Er was ook een hele goede vriendin van Svana, deze had ik nog niet gezien, maar leuk om die nu ook ontmoet te hebben. Gudmunder en ik zijn om 6 uur weer gaan melken en daarna hebben we met zijn alle gegeten. Olof was er ondertussen ook weer want vandaag is het een soort familie dag. Vanmiddag komen er een hoop mensen op bezoek.
Na het eten ben ik dan begonnen met mijn trui. Het was alleen best lastig want het patroon staat in het IJslands en wat je moet doen ook. Ik had dus eigenlijk best vaak Svana’s hulp nodig maar ik wilde haar ook niet bij haar vrienden weg halen om mij daar mee te helpen. Ik heb dus de steken nu op de breipennen gezet en hoop vandaag weer verder te kunnen.
Nu ga ik ook snel weer naar buiten want iedereen is alweer buiten aan de gang. Het is overging ook sonde om binnen te blijven zitten want het zou vandaag 18 graden worden. Strak blauwe lucht weer opnieuw en ook weinig wind, kortom een heerlijke dag dus!!!!
Ik moet nu weer even gaan kijken hoe ik het ga verdelen want ik moet nu natuurlijk ook flink gaan breien wil ik mijn trui afkrijgen deze keer. Dus misschien moet je nu soms weer even wachten op een blog en dat ik 2 dagen in 1 blog doe. We zullen het zien.

Hier een video van de dolfijnen;

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivanka

2015 Stage in IJsland. Bedrijf Middalur. Stage met koeien, paarden en schapen. 2017 Terug naar de boerderij!!

Actief sinds 16 April 2015
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 39144

Voorgaande reizen:

30 April 2017 - 31 Juli 2017

Terug naar Middalur!!!

19 April 2015 - 28 Juni 2015

Stage in IJsland

Landen bezocht: