Koeien........ - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu Koeien........ - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu

Koeien........

Blijf op de hoogte en volg Ivanka

15 Juni 2017 | IJsland, Saurbær

Vandaag was het weer een lekker dagje. Ik heb lekker kunnen rijden in het goede weer. Het was wel een bewolkt maar de tempratuur was prima. Zoals normaal zijn we de ochtend weer begonnen met de 3 paarden die nog binnen staan voeren, koeien melken, koeien naar buiten en paarden naar binnen. De meeste dingen verliepen erg soepeltjes, alleen de koeien werken echt niet meer mee om de goede kant op de gaan. Normaal liepen ze altijd op hun dooie gemak richting de wei maar nu gaan ze overal kijken en lopen ze de verkeerde kant op. De een gaat de ene kant op en de ander de andere kant, wat kunnen ze toch eigenwijs zijn! Maar Gudmunder en ik krijgen het toch altijd weer voor elkaar om ze in de wei te krijgen. Nog even schoonmaken in de koeien stal en dan weer tijd voor het ontbijt. Na het ontbijt ben ik natuurlijk weer naar de paarden gegaan. Vandaag was het andere groepje aan de beurt; Agodi, Nemi, Sin en Eign (Egn). Ik ben begonnen met Sin. Ze hebben haar gister avond ijzers gegeven. Sin stond alle tijd buiten tegenover de koeien stal voor de kinderen. Nu ze weg zijn kan ze samen met Griper en Sown weer lekker bij de groep staan. Sin is het paard van Andrea, ze is al een vol traint paard. Het is dus opstappen en weg wezen met haar, heerlijk! Ze deed het erg goed maar had natuurlijk helemaal geen conditie meer. Ze was dan ook erg moe toen we terug bij de stal waren, want wat kan zij hard tölten. Ook Nemi heeft gister ijzers gekregen dus kon ik nu ook met hem lekker naar buiten gaan. Hij deed het erg goed en het is een stuk makkelijker om buiten met hem te draven. We zijn nu ook begonnen om te zoeken naar een zuivere tölt. Dit lukte al aardig maar we moeten er wel hard voor werken alle twee. Voordat we pauze gingen houden nog even een lekkere buitenrit met Agodi. Zaterdag moet ik met hem in een optocht rijden omdat het de dag is dat IJsland onafhankelijk werd, dit vieren ze met een optocht en allerlei gezellige activiteiten in Reykjavik. Ik moet dan waarschijnlijk de vlag van IJsland dragen, echt super gaaf dat ik dat mag doen!! Maar goed we moesten dus wel even oefenen om met 1 hand te tölten. Gelukkig was dit helemaal geen probleem en tölte hij lekker verder. Het is toch zo’n heerlijk paard die Agodi! Maar goed na dit ritje was het onderhand wel tijd om even te gaan lunchen. Na de lunch had ik nog 1 paard op de planning staan; Eign. Ik ben begonnen om eerst op de hoefslag te komen en toen ze links en rechtsom netjes op de hoefslag stapte konden we aandraven. Ze had erg veel energie, van de luie Eigne is niks meer te merken. Maar sturen dat gaat nog steeds niet zo goed. Toen ze haar energie een beetje kwijt was heb ik nog een hele tijd gestapt en stuur oefening gedaan, ze blijft er nog steeds stug in. We blijven er maar gewoon aan werken maar buiten rijden met haar zit er voorlopig nog niet in denk ik. Ondertussen waren ook Svana en Gudmunder in de stal. Ze gingen de ijzers van Agodi vervangen. Hij moet er zaterdag natuurlijk wel tip top in orde uit zien. Ik had ook alvast Agodi’s manen en staart helemaal uitgekamd zodat dat niet nog allemaal moet op het laatste moment. Toen ze klaar waren met Agodi mochten de paarden al lekker op tijd naar buiten dan hoefde we niet nog een keer terug naar de stal om dat te doen. Sin en Forsetning bleven afgelopen nacht binnen bij het veulen, zodat hij niet alleen staat. Ze waren het hier niet helemaal mee eens op het begin maar toen ze eenmaal hun portie hooi hadden was het ook wel weer goed.
Het was inmiddels begonnen met regenen. Svana was met de auto bij de stal omdat ze weg was geweest met de paarden trailer. Ze heeft Mina naar een hengst gebracht om te proberen een 2de Agodi te maken  zelfde papa en zelfde mama. We konden nu dus met de auto terug naar het huis.
De koeien stonden inmiddels ook al vooraan bij de poort te dringen om naar binnen te gaan. Svana zei doe de poort maar open ze vinden de weg wel naar binnen. Oke zo gezegd zo gedaan. Poortje open gemaakt ik terug in de auto gesprongen en terug naar het huis gereden. Vervolgens ben ik snel naar de koeien stal gerend om te zorgen dat de koeien allemaal op een plaatsje stonden. Dit was nog een heel gedoe wat je denkt toch niet dat ze even mee zullen werken. De oudere koeien wisten wat de bedoeling was maar de andere die liepen heen en weer en als ik ze probeerde vast te maken liepen ze weer weg. Dan gingen ze weer met zijn tweeën in 1 box staan, het viel allemaal niet mee. Maar de aanhouder wint, uit eindelijk stonden ze allemaal alleen in een box. En kon ook ik nog even snel een kopje koffie gaan drinken want het was alweer 5 uur. Om 6 uur nog even melken en dan zat de dag er weer op.

  • 16 Juni 2017 - 18:51

    Irma:

    Hoi Ivanka
    Heel veel succes en plezier zaterdag met de optocht en de onafhankelijksheids dag. Ik hoop dat je de vlag mag dragen, want dit zou wel bijzonder zijn. Geniet ervan. Wordt wel een druk weekend want dan zondag ook nog de womansride erachter aan. We horen wel hoe het is gegaan. Groetjes Irma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivanka

2015 Stage in IJsland. Bedrijf Middalur. Stage met koeien, paarden en schapen. 2017 Terug naar de boerderij!!

Actief sinds 16 April 2015
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 39159

Voorgaande reizen:

30 April 2017 - 31 Juli 2017

Terug naar Middalur!!!

19 April 2015 - 28 Juni 2015

Stage in IJsland

Landen bezocht: