Eerste trainingen en eerste echte zomerdagen! - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu Eerste trainingen en eerste echte zomerdagen! - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu

Eerste trainingen en eerste echte zomerdagen!

Blijf op de hoogte en volg Ivanka

05 Mei 2017 | IJsland, Saurbær

Daar ben ik weer 
De zomer is hier ook aangebroken. De eerste 2 zonnige dagen zonder al te veel wind zijn ook een feit, genieten dus!
De dag nadat we de paarden binnen hebben gehaald was het nog best ‘slecht’ weer. Het waaide heel hard maar gelukkig geen regen. Doordat het zo hard waaide kon ik nog niet beginnen met het trainen van de paarden. Dit omdat er erg veel lawaai was in de rijhal door de wind. Het zou geen goed begin zijn voor de paarden omdat ze meer paniek zouden hebben dan dat ze iets zouden bij leren. Het was dus een redelijk rustige dag. Ik had dus even tijd om mijn eerste blog te schrijven, aangezien er ook geen groep kinderen kwam.
De dierenarts was ook nog naar Mina komen kijken. Ze hadden haar weer gespoeld en antibiotica gegeven. Het ziet er naar uit dat het de goede kant op gaat met haar. Ondanks dat ik de paarden niet kon trainen heb ik wel een paar jongere paarden geborsteld. Dit is eigenlijk ook een stukje training, dat ze luisteren in de stal. Sommige zijn namelijk best brutaal. De paarden waren ook al even buiten geweest zodat ik de stallen schoon kon maken.
Svana en Gudmunder moesten in de middag even weg, dus was ik weer alleen op de boerderij. Dit keer waren de schapen nog volop aan het lammeren. De kans was dus groot dat er iets zou gebeuren. Svana had gezegd dat ik het maar een beetje in de gaten moest houden en als er iets was dat ik moest bellen met de huistelefoon. Natuurlijk op het moment dat ze weg zijn gaat er een schaap lammeren. Ik dus snel naar het huis gerend. Door de wind ging ik erg snel en moest ik uitkijken dat ik niet over me eigen voeten struikelde, ik werd gewoon vooruit geblazen door de wind!
Svana gebeld en ze zou opschieten en zo snel mogelijk komen. Het duurde gelukkig nog even voordat de lammetjes er waren. De zak met vruchtwater hing er namelijk alleen nog maar uit. Svana was op tijd terug en moest na een tijdje de schaap toch helpen met het lammen. Ze heeft 1 lammetje gekregen en de 2de heeft het helaas niet overleefd. Een ander schaap wat iets later had gelamd had 3 lammetjes dus een van de 3 is naar het andere schaap gegaan zodat ze er ook 2 heeft.
En zoals gewoonlijk hebben we de werkdag afgesloten met het melken van de koeien.
Daarna lekker avond eten gehad, gedoucht en nog een lekkere warme chocomelk voor het slapen gaan.

Op woensdag werd het eindelijk een beetje beter weer. De wind was wat gaan liggen dus nu kon ik beginnen met het trainen van de paarden. Ik ben begonnen met het longeren van de al wat verder getrainde paarden. Ik had het zadel er meteen opgelegd zodat als ze rustig waren ik ook meteen op kon stappen. Er staan 4 al wat verder getrainde paarden binnen nu; Agodi. Skyri, Ursok en Forsetning. De eerste 3 in het rijtje heb ik 2 jaar terug ook getraind. Agodi heb ik zelf ingereden en Ursok was ik mee begonnen met zadelmak maken. Forsetning was nieuw voor mij. Ze is al ver getraind want ze heeft ook bij een trainer gestaan. Alle 4 de paardjes deden het super goed na een winter stop. Alleen Forsetning vond het nodig om tijdens het longeren een paar vreugde bokjes te doen, maar tijdens het rijden was ze hartstikke braaf. Ze wil erg graag voor je werken en wil ook graag snel gaan. Maar als je ho zegt staat ze ook meteen stil of gaat ze langzamer, erg fijn dus!. Agodi was nog steeds super. Cool in het koppie en heerlijk te rijden. Skyri zijn broer is iets anders. Hij vond dat ene hoekje toch wel erg spannend. Maar uiteindelijk heeft ook hij erg zijn best gedaan. Toen Ursok aan de beurt was, was het weer wat meer gaan waaien. Dit vond ze dan ook best spannend, alle die geluiden in de bak. Ook zij heeft des ondanks er goed haar best gedaan.
Er was nog een beetje tijd over dus had ik een van de jonge paarden ook nog gelongeerd, dit ging ook erg goed. De jonge paarden hebben ze vorig jaar gestart met rijden. We moeten dit nu weer even opbouwen omdat vorig jaar de eerste keer was.
Het was een drukke dag om alles gereden te hebben, alles schoon te hebben gemaakt, de paarden lekker buiten en de koeien weer gemolken.

Gister zijn we een nieuw paard gaan halen. Een 4 jarige ruin voor Olof. Zij heeft deze gekregen van een vrouw waar Svana vroeger, toen zij nog jonger was (6 tot ongeveer 20 jaar), heeft gewerkt. De vrouw is nu op leeftijd en kan zelf niet meer rijden. Svana vroeg of ik het leuk vond om mee te gaan en dat leek mij erg leuk. Weer een nieuw stukje van IJsland wat ik zou zien. We hadden eerst de ochtend ronden weer gedaan. Koeien melken, paarden voeren, kippen voeren en de schapen controleren. Na de ochtend ronden was het eerst tijd voor een kopje koffie met een ontbijtje en na het ontbijt rond half 10 zijn we vertrokken om het paard te gaan halen. Het was ongeveer een uurtje rijden naar het adres. Aangekomen op bestemming werden we hartelijk ontvangen met een knuffel en een kop koffie. Ik deed mijn best om het gesprek tussen Svana en de vrouw te volgen maar dit was toch erg lastig. Het ging erg snel! Svana vertaalde het een en ander voor mij, waarop de vrouw zei dat ik IJslands moest leren. Daar heeft ze dan ook helemaal gelijk in! Ze zei tegen Svana dat ik maar eens 2 weken naar haar moest komen en dan kon ik zo IJsland spreken. Maar dat wilde Svana toch niet, want wie moest dan de paarden trainen :P.
Koffie op, tijd om het paard in de trailer te laden. Dit ging nog niet zo gemakkelijk want hij had altijd op de wei gestaan. Alleen toen hij veulen was is er wat contact geweest met mensen maar daarna niet meer. Hij was dus redelijk gestrest. Maar met wat overtuiging hebben we hem toch op de trailer gekregen. Op het begin was het wat onrustig maar toen we eenmaal aan het rijden waren stond hij best rustig in de trailer.
Bij aankomt in Middalur moest hij natuurlijk ook weer van de trailer af. Dit ging iets makkelijker. Maar toen moest hij de stal nog in. Dit vond hij duidelijk spannend! Met zijn 3een hebben we he dan toch in de stal gekregen waar hij het uiteindelijk toch wel me eens was. Toen hij er eenmaal in stond vond hij het niet meer eng.
Toen was het tijd voor de lunch. En wat was het heerlijk weer, 16.6 graden in de schaduw!!! Dus we hebben heerlijk in het zonnetje geluncht. Gudmunder moest naar een meeting maar Svana en ik hebben toch nog even lekker van het zonnetje genoten.
De paarden stonden nog binnen en ik vond het toch ook wel een beetje sneu. Zo lekker weer en dan staan zij nog binnen. Ik zou de jongen paarden gaan longeren met alvast een bitje in zodat ze daar weer aan konden wennen. De paarden die ik de dag ervoor had getraind mochten al lekker naar buiten en de andere moesten nog even binnen blijven. Zo kon ik ze makkelijk uit de stal pakken in plaats van moeilijk uit de paddock tussen alle andere paarden.
Er bleven nog 4 jongen paarden over om te trainen. 3 die vorig jaar al getraind waren en 1 die eigenlijk nog maar heel weinig getraind is. Dit was dan ook goed te merken. Zij vond alles nog al erg spannend maar na wat ondersteuning en consequent te blijven snapte ook zij wat de bedoeling was.
Svana had ondertussen de stallen schoon gemaakt zodat ik dat niet meer hoefde te doen. Toen ik met het laatste paard bezig was kwamen er mensen die een paard op kwamen halen om naar de dierenarts te gaan. Dit paard staat in pension (op de wei) en heeft SPAT. Ze zijn naar de dierenarts gegaan om te kijken hoe het er mee gaat.
Laatste paard gelongeerd en lekker buiten gezet, een kort filmpje gemaakt van het lekkere weer en de paardjes die lekker buiten stonden, was het voor mij ook tijd om even te gaan relaxen en nog even van het zonnetje te genieten. Op het moment dat ik de stal uit liep stond het dochtertje van Pimpenel te zwaaien dat ik naar huis moest komen. Ze hadden lekker ijsjes mee genomen. Met zijn alle hebben we heerlijk in het zonnetje een ijsje gegeten.
Svana was al samen met Pimpenel en de kinderen naar het veulentje gaan kijken wat deze morgen was geboren. Een mooi zwart veulentje is het!
Na lekker van het zonnetje genoten te hebben was het weer tijd om te gaan melken. En zo kwam er ook weer een einde aan deze dag.

Vandaag is het weer een heerlijke dag! Het begon een beetje mistig toen ik vanmorgen naar buiten ging om te melken maar toen we klaar waren was het al helemaal bijgetrokken en was de lucht mooi blauw en scheen er weer een heerlijk zonnetje.
Gudmunder en Svana zijn nu bij een paar paarden ijzers onder aan het zetten zodat ik straks ook buiten kan gaan trainen met ze.

Zo nu zijn jullie weer op de hoogte wat er hier in het mooie IJsland allemaal gebeurt.
Tot de volgende keer maar weer!

  • 05 Mei 2017 - 18:34

    Riek:

    Zo weer een heel verhaal.
    Leuk dat je ons op de hoogte houd.
    Maar wat is spat bij dat paard?
    Je praat er zo makkelijk over en wij moeten maar begrijpen wat je bedoeld.
    Toch is het duidelijk dat je het er weer helemaal naar je zin hebt.
    En dat is natuurlijk heel fijn.
    Geniet er van Ivanka!
    En de hartelijke groeten van het hele team.

  • 05 Mei 2017 - 19:24

    Joop:

    lang verhaal, erg mooi en ga zo door
    het is voor het thuisfront fijn om zo uitgebreid op de hoogte gehouden te worden van je avonturen met de paarden.
    je bent duidelijk nog niet aan het breien geslagen.
    Gaat het nog wat worden met Ijslands leren?
    groetjes uit Dammam

    weerbericht:
    Vandaag

    nacht 29°
    dag38°

    Morgen

    28°
    40°

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivanka

2015 Stage in IJsland. Bedrijf Middalur. Stage met koeien, paarden en schapen. 2017 Terug naar de boerderij!!

Actief sinds 16 April 2015
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 39244

Voorgaande reizen:

30 April 2017 - 31 Juli 2017

Terug naar Middalur!!!

19 April 2015 - 28 Juni 2015

Stage in IJsland

Landen bezocht: