Weer terug in de routine - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu Weer terug in de routine - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu

Weer terug in de routine

Blijf op de hoogte en volg Ivanka

13 Juni 2017 | IJsland, Saurbær

De dagen zijn gewoon weer als van ouds. Het enige verschil is dat de koeien iedere keer op een andere plaats staan en dat ze naar buiten gaan. Ook de paarden gaan in de nacht op de wei en overdag binnen. Dit zijn de enige verschillen met voordat ik op vakantie ging.
Vanmorgen zijn we weer begonnen met melken en het blijf nog even goed kijken welke koe welke ook al weer is. Maar al doende leert men. Deze keer mochten de koeien meteen na het melken naar buiten omdat het wel een beetje bewolkt was maar verder wel heel lekker weer. Als de zon te veel schijnt verbrande de uiers van de koeien, dus gaan ze vaak op dagen dat de zon veel schijnt iets later naar buiten. We smeren voordat ze naar buiten gaan wel altijd wat zonnebrand op de uiers om het een beetje te voorkomen. De koeien naar buiten en de paarden naar binnen. Het was vandaag iets lastiger omdat 1 paard, Forsetning, bedacht dat we ook wel de andere kant op konden wandelen. Hierdoor volgde de rest haar dus, niet echt handig dus. Maar goed Olof was er ook en die heeft me even geholpen om ze mee naar binnen te krijgen. Gelukkig bleef het bij dat ene stukje weg lopen en gingen ze er geen spelletje van maken. Zo de koetjes lekker buiten en de paarden lekker binnen om uit te buiken, voor ons nu dus ook tijd om wat te gaan ontbijten.
Na het ontbijt heb ik snel even mijn blog getypt en daarna ben ik weer snel aan de gang gegaan met de paarden. Vandaag waren Egn, Nemi, Agodi en Ursok aan de beurt.
Ik ben begonnen met Egn. Ze vond het een beetje spannend weer allemaal op het begin dus heb ik eerst maar even een rondje aan de hand met haar gelopen. Daarna opgestapt en toen was het allemaal goed. Tot dat Gudmunder aan de andere kant van de muur herrie ging maken. Ze wist niet wat haar overkwam. Ze stond met grote ogen en de oren vooruit naar de muur te kijken en 1 oog op mij gericht om te kijken hoe ik reageerde. Ik heb haar even laten kijken tot dat ze iets meer ontspannen was en toen zijn we verder gegaan ook al was Gudmunder daar nog bezig. Ze vond het spannend maar ondanks de spanning heeft ze toch goed gewerkt. Het sturen gaat al een stuk beter nu. Toen ik Nemi ging rijden was Gudmunder gelukkig ergens anders heen en konden we in alle rust rijden. Nemi deed het erg goed. Een stuk beter dan de laatste keer voor de vakantie. Hij was rustiger, draafde en we konden een paar voltes in draf rijden achter elkaar.
Het was nu alweer tegen 1 uur dus hoog tijd om te gaan lunchen want de rest zal al wel geluncht hebben. Net op dat moment kwam de oud stagiaire langs. Maar goed ik ging gewoon even lekker lunchen om vervolgens weer verder te gaan bij de paarden.
Er stonden nog 2 paarden binnen die naar de wei moesten. Ik heb deze 2 eerst naar de wei gebracht, dit was nog een stukje lopen, 2 poortjes open maken en toen waren ze op de plaats waar ze hoorde te staan. Vervolgens weer terug gelopen en toen kreeg ik ook even bezoek in de stallen. De oud stagiaire kwam even met Olof en haar gezin kijken. Gelukkig had ik de meeste stallen al schoon zodat het er een beetje netjes uitzag. Nu was het tijd voor de grote witte; Agodi. Omdat de vrouwen rit er weer bijna aankomt, zondag al, moet ik zorgen dat de paarden die mogelijk mee gaan goed in conditie zijn. Ursok heeft nog niet zo een hele goede conditie dus die moet ik nog even proberen op te bouwen. Ik had haar gister al gereden dus heb ik haar vandaag als hand paard mee genomen zodat ze toch moest lopen. Het was weer even geleden dat ik zo met 2 paarden had gereden dus het was weer even wennen en kijken hoe het ook alweer het beste werkte. Uit eindelijk had ik het weer gevonden en hebben we lekker gereden. Het is wel iets lastiger dan als je gewoon met 1 paard gaat omdat je nu dus 2 paarden in de gaten moet houden. Agodi wil graag hard gaan maar dat kon Ursok niet bij houden dus ik moest er een beetje een middenweg in vinden. Ze hebben het alle 2 goed gedaan. Nu nog even de rest van de stallen schoonmaken en hopen dat ze de stallen schoon houden voordat ze naar buiten gaan. Toen ik hiermee klaar was, was het 4 uur, koffie tijd dus en tijd om te breien. Voordat het tijd was om te gaan melken ben ik eerst nog naar de paarden gegaan om ze buiten te laten. Ze waren weer erg blij dat ze naar buiten mochten. Gudmunder had de koeien ook al binnen dus konden we verder gaan met melken.
Na het melken nog lekker avond eten en vroeg te bed want ik ben toch wel een beetje moe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivanka

2015 Stage in IJsland. Bedrijf Middalur. Stage met koeien, paarden en schapen. 2017 Terug naar de boerderij!!

Actief sinds 16 April 2015
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 39293

Voorgaande reizen:

30 April 2017 - 31 Juli 2017

Terug naar Middalur!!!

19 April 2015 - 28 Juni 2015

Stage in IJsland

Landen bezocht: