Veel lees plezier! - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu Veel lees plezier! - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu

Veel lees plezier!

Blijf op de hoogte en volg Ivanka

25 Juni 2017 | IJsland, Saurbær

23, 24, 25 en begin 26 juni.
We zullen eens even een inhaal slag maken, 3 blogs in een keer.
Vrijdag 23 juni was een erg rustige dag. Het heeft de hele dag geregend dus om nu lekker te gaan rijden zat er niet in. We zijn de ochtend begonnen met melken. Olof, Pimpernel en ik hebben deze ochtend gemolken. Zo met zijn drieën melken schiet wel lekker op. Na het melken mochten de koeien toch naar buiten. We zouden ze goed in de gaten houden of dat ze het nog leuk vonden om buiten in de regen te staan. Ondertussen dat ik de koeien naar de wei bracht hebben Pimpernel en Olof binnen schoon gemaakt. Toen ik terug was van de koeien naar de wei brengen was Pimpernel al bij de paarden bezig om te proberen ze binnen te krijgen. Hier hadden ze echter niet zo veel zin in. Ik ben gaan helpen en had maar een halster mee genomen naar de wei zodat ik er weer eentje kon vangen en mee kon nemen zodat de rest zou volgen. Nu gingen de paarden goed naar binnen.
Alles stond nu weer op zijn plaats dus konden wij ook gaan ontbijten. Na het ontbijt hebben Olof en ik een wortel taart gemaakt. Dit omdat de jongste dochter van Pimpernel de volgende dag jarig is. We waren even opzoek geweest naar en leuke lekkere taart. Toen kwamen we een wortel taart tegen in het recept. Olof zei dat die erg lekker was en vroeg of ik die wel eens had gehad. Die taart had ik nog nooit gehad, nu ben ik ook niet zo’n hele grote fan van wortels dus ja… Maar ze zei dat de taart erg lekker was, dan gaan we het gewoon maar proberen dacht ik. Misschien vind ik hem ook wel heel lekker. We hebben samen het beslag gemaakt wat vrij simpel was. Daarna moest de taart een uur in de oven.
Olof was erg moe, ze had de nacht namelijk weinig geslapen omdat Agnes flink aan het huilen was geweest. Ondertussen dat de taart in de oven stond en Agnes weer lag te slapen ging ook Olof even lekker liggen weer. Ik heb opgelet of Agnes niet wakker werd en de taart in de gaten gehouden en ondertussen kon ik mooi mijn blogs schrijven.
Tegen half 1, 1 uur werden ze alle 2 weer wakker. De taart was inmiddels al uit de oven en ik was ook al klaar met mijn blogs. Nu moesten we nog bedenken hoe we taart zouden versieren. Eerst moest het natuurlijk nog afkoelen.
Na de lunch zijn we even naar buiten gegaan om te kijken hoe dat het ging bij het graaf werk. Dit schiet ook al aardig op. Het duurt niet lang meer of er is een groot diep gat daar. We zagen dat Anna, de zus van Svana, bij de paarden in de wei stond. Dit zijn de paarden die 11 juni waren gekomen en die hier de zomertijd staan. Zij heeft daar ook 2 paarden tussen staan. We zijn dus even die kant op gelopen om even te kijken hoe het ging met de paarden en met Anna. De lammetjes moesten ook nog melk krijgen dus dat hebben we ook maar meteen gedaan. De rest van de dag hebben we niet zo heel veel gedaan. Pimpernel kwam tegen het eind van de middag ook met de kinderen. Ze zou namelijk weer helpen met melken. Op dit moment waren wij alleen bezig om de taart voor haar dochtertje te versieren. We moesten dus snel alles opruimen en verstoppen voordat ze het zag.
De koeien hadden het toen ook wel gehad met buiten staan en de lammetjes moesten nog een keer melk krijgen. Dit was dus een goede smoes om de kinderen naar buiten te krijgen zodat Olof de taart af kon maken. Ik ben Gripper dus weer gaan halen om de koeien op te halen. Ik had me goed ingepakt in mijn regenkleding zodat ik niet zeiknat zou worden. Ik was alleen even vergeten dat als je met een regenbroek gaat paardrijden zonder zadel dat dit erg schuift…. Gelukkig hadden we een lekker töltje dus kon ik makkelijk blijven zitten. Alleen als we omhoog of omlaag moesten moest ik me even goed vast houden.
S’avonds hebben we weer gemolken met zijn drieën. Daarna hebben we met zijn alle hamburgers gemaakt. En hebben we een gezellige avond gehad.

Zaterdag 24 juni was een iets beter dag. De zon scheen niet echt maar het was in ieder geval droog. Ik ben dus flink aan de gang gegaan met de paarden na dat we gemolken hadden en alles weer op zijn plaats stond. Eerst nog even ontbijten om wat energie te krijgen en dan op naar de paardjes. Bijna alle paarden hebben vandaag beweging gehad. Ik ben begonnen met Figerode, Eign en Forsetning. Met Figerode en Forsetning heb ik lekker buiten gereden. Ze deden het alle 2 erg goed. Figerode was weer netjes aan het tölten. Hij moest natuurlijk wel weer even proberen of dat hij kon bepalen waar we liep. Hij is dan 1 keer van het ruiterpad afgesprongen het hoge gras in. Dit doet hij dan zo dat je het niet voelt aankomen. Maar daarna weet je dat hij het wil gaan proberen dus kan je hem voor zijn en dat stopt hij er ook mee. Verder heeft hij dus heel netjes gewerkt. Ook Forsetning heeft het weer goed gedaan. Ik moet bij haar alleen wel altijd op mijn hoede blijven dat zij niet de tempocontrole overneemt. Dit doet ze erg graag, want hoe harder hoe beter denkt zij. We hebben weer een goed stukje snel tempo tölt gehad en ook langzaam ging best redelijk zoals ik al zei moet je dan alleen erg consequent zijn met het tempo. Toen ik terug was dacht ik Eign nog even te longeren met wat bijzetteugels zodat ze iets meer buiging gaat krijgen. Dit ging natuurlijk weer niet even. Ze wilde de bak deze keer weer niet in. Na een hoop geklooi en verschillende manieren geprobeerd te hebben haar de bak in te krijgen was het eindelijk toch gelukt. Tijdens het longeren heeft ze best goed gewerkt alleen snapt ze nog steeds niet helemaal wat de bedoeling is. Het was inmiddels al weer 1 uur geweest dus tijd om te gaan lunchen. Iedereen had al geluncht, ze hadden een lekker eitje gebakken en er was er nog 1 over voor mij. Al snel kwam Pimpernel ook met de kinderen om de verjaardag van haar dochtertje met ons te vieren. We hadden de taart nog net op tijd kunnen bedekken zodat we haar daar mee konden verrassen. We hebben gezellig met zijn alle gebak gegeten en gezongen voor de jarige.
Na het gebak zijn we nog met zijn drieën gaan rijden. Olof op Skyri, Pimpernel op Ursok en ik op Agodi. We hebben een heerlijk ritje gehad. De paarden deden het allemaal goed. Daarna hebben de kinderen nog in de bak op Sin en Sown gereden. Hierbij heb ik ook wat geholpen. Als laatste heb ik de 3 overgebleven paarden nog even los in de bak gedaan en heb ik ze wat laten rennen. Nu hebben alle paarden beweging gehad vandaag! Het was dan ook al 6 uur voordat ik klaar was. Dus meteen door naar de koeienstal om te melken. Na het melken was eindelijk het zonnetje gaan schijnen. Dit was erg goed want de mannen zijn de hele dag aan het maaien geweest dus nu kan het gras mooi drogen en kunnen we het morgen aan het eind van de dag hooibalen maken. We hadden een rustige avond. De mannen waren buiten nog wat bezig en Olof en ik zaten lekker op de bank een filmpje te kijken.

Zondag 25 juni
Dit was echt een heerlijke dag!!! We hebben de hele dag zon gehad en weinig wind. Heerlijk weer dus om paard te rijden!
We zijn natuurlijk eerst begonnen met melken, koeien buiten, stal schoonmaken, paardenstallen schoonmaken en paarden naar binnen. Tijd voor het ontbijt en dan snel naar de paarden en gebruik maken van deze heerlijke dag. Ik heb vandaag 5 paarden gereden; Nemi, Uppot, Ursok, Sin en Forsetning. Ik ben begonnen met Nemi, hij deed het vandaag weer best goed. Hij was weer zuiver aan het tölten en luisterde ook best goed.
Uppot blijft een karaktertje hebben. Iedere keer opnieuw moet ze even uitproberen of ze de controle niet over kan nemen. Als we dan even een gesprekje hebben geeft ze het toch wel op en luistert ze weer goed. Ook zij vind het gewoon erg leuk om hard te gaan. Dit is een beetje een familie kwaal, Forsetning en Uppot zijn namelijk half zusjes. Ze hebben alle 2 de zelfde moeder maar een andere vader.
Ik ben vandaag op tijd gaan lunchen, 12 uur. Deze keer kon ik gezellig samen met de andere lunchen. We hadden lekker tosti’s gemaakt. Na de lunch ben ik ook snel weer aan de gang gegaan. Ik ben na de lunch begonnen met Ursok. Ze deed het vandaag echt weer erg goed. Ze was iets onrustiger in haar hoofd dan de vorige keer dat ik haar reed maar toch was ik wel tevreden. Ze had weer een lekker tempo te pakken in de tölt maar ook haar langzaam tempo was prima te rijden. Daarna heb ik haar moeder gereden, Sin. Dit was gewoon even een ritje om te genieten. Sin kan namelijk ontzettend hard tölten. Ze heeft alleen nog niet zoveel conditie dus het was echt afzien voor haar. Ze was dood op toen we terug waren bij de stal. We hebben natuurlijk niet de hele weg vol speed gereden, tussen door hebben we ook wat gestap en draaft omdat ze echt moe was.
Het was pas half 3 toen ik terug kwam met Sin. Nog genoeg tijd dus om nog een paardje te pakken. Ik ben de stal een keer rond gelopen en had besloten om Forsetning nog maar een keertje te pakken. Voordat ik opstapte keek ik toch nog maar een keer haar achter ijzer na die nog niet vervangen was. het was maar goed dat ik dit even na keek want nu zit dat ijzer wat los. Ik ben daarom maar een klein stukje met haar gaan rijden en we moesten nu wel langzaam tölten want anders zouden we misschien wel het ijzer kwijt raken. Dit was dus wel weer een goede oefening voor haar.
Om 3 uur was ik dan ook klaar bij de paarden en kon ik nog even lekker gaan genieten van het zonnetje! De vraag is namelijk wanneer komt het zonnetje weer terug….
Rond 5 uur ben ik toch even naar binnen gegaan om nog even wat te eten voordat we weer gingen melken, ook nog even skype met oma en dan weer naar buiten om de koeien binnen te halen. Ze wilde namelijk erg graag naar binnen. Ze vonden het inmiddels te warm buiten. Daarna konden we beginnen met melken. Pimpernel heeft het eerste stuk even mee geholpen en is daarna naar binnen gegaan om alvast te gaan koken. We aten Hollandse gehakt ballen met aardappels, sla en jus. Na het eten heb ik ook nog even met het thuis front kunnen skype en daarna mochten de paardjes ook weer lekker naar buiten. Ik heb nog even lekker met Olof op de bank gezeten en een lekkere warme chocolademelk gedronken voor het slapen gaan.

Maandag 26 juni
Vandaag is het weer wel oke. Het zonnetje schijnt niet maar het is in ieder geval droog. Ik denk dat vandaag de laatste ochtend is geweest dat ik met Olof gemolken heb. Vanavond laat komen Svana en Gudmunder namelijk weer terug van vakantie. We hebben vanmorgen de koeien weer gemolken en ze daarna weer naar buiten gelaten ze zijn afgelopen weekend verplaatst naar een andere wei en als ze nu naar de wei gaan moeten ze langs allerlei apparaten en die zijn natuurlijk erg interessant. Je moet de koeien nu dus echt met zijn tweeën naar de wei brengen anders lukt het echt niet. Ik gister namelijk erg staan klooien om ze de wei in te krijgen. Ik had er eindelijk 1 koe in en hoopte dus dat de rest wel zou volgend. Maar dit deden ze natuurlijk niet. Ik ben toen maar bij Olof en Hjalti om hulp gaan vragen. Toen gingen ze natuurlijk snel de wei in omdat we ze met zijn drieën naar de wei konden drijven. Vandaag zijn we dus meteen met zijn tweeën gegaan om ze naar de wei te drijven. Dit was toch ook nog best lastig maar het is ons gelukt!!
Daarna ben ik de stallen van de paarden schoon gaan maken en is Pimpernel gekomen om mee te helpen om de paarden binnen te doen. Ik was nog niet klaar met de stallen dus wilde dit eerst afmaken. Pim ging de paarden vast halen en die werkte vandaag wel redelijk mee. Voordat ik klaar was stonden ze al binnen. Toen ben ik dus maar verder gegaan met schoonmaken met de paarden in de stallen.
Na het ontbijt ben ik maar eens begonnen aan mijn inhaalslag blogs schrijven. Het is inmiddels al 12 uur geweest. Tijd om te lunchen dus en snel naar de paardje te gaan en nog even gebruikt te maken van het droge weer.

  • 26 Juni 2017 - 15:26

    Marlies:

    Hoi Ivanka
    die paardjes, koeien en schapen gaan jou straks nog missen hoor.
    je bent en blijft goed bezig met de beestenboel
    hoe gaat het met de trui?
    Marian en ik gaan vanavond weer boksen, Renee vraagt hoe het met je is?
    Kan ik haar doorgeven dat ze ook op deze blog mag lezen?

    Groetjes uit Best waar het vandaag nog goed weer is maar vanaf morgen voorspellen ze alleen nog regen.
    Marlies.

  • 26 Juni 2017 - 19:29

    Ivanka Van Kuringen:

    Wij hebben hier eindelijk zon!! Het gaat zeker goed met mij. Natuurlijk kan Renee de blog ook lezen.
    Wordt voor mij straks weer oefenen met boksen. Ik heb er hier geen tijd voor, te druk met de diertjes.
    Doe ze maar de groetjes bij het boksen. Wij moeten nu weer koeien gaan melken

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivanka

2015 Stage in IJsland. Bedrijf Middalur. Stage met koeien, paarden en schapen. 2017 Terug naar de boerderij!!

Actief sinds 16 April 2015
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 39283

Voorgaande reizen:

30 April 2017 - 31 Juli 2017

Terug naar Middalur!!!

19 April 2015 - 28 Juni 2015

Stage in IJsland

Landen bezocht: