Druk maar gezellig weekend - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu Druk maar gezellig weekend - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu

Druk maar gezellig weekend

Blijf op de hoogte en volg Ivanka

11 Mei 2017 | IJsland, Saurbær

Het heeft even geduurd maar daar ben ik dan weer met een blog.
De vorige keer dat ik aan het bloggen was waren Gudmunder en Svana ijzers bij een paar paarden er onder aan het zetten. Dit zijn Agodi en Ursok geworden. Vrijdag is een beetje een relax dagje geweest voor mij. Ik heb in de ochtend mee gemolken, daarna een tijd binnen gezeten om mijn blog te schrijven en toen ben ik gaan kijken of ik nog kon helpen met het bekappen. Maar toen ik in de stal was waren ze al bijna klaar. Ze hoefde nog maar 1 ijzer bij Agodi er onder te zetten en dan waren ze klaar. Het ijzer er onder zadel en hoofdstel er op en op naar buiten. We hebben een heerlijke eerste buitenrit gehad. Wat is het toch een heerlijk paard!! Ze waren met grote machines de weg aan het repareren/verbeteren, maar daar gaf hij werkelijk waar helemaal niets om. Het enige waar hij het niet zo mee eens was, was dat hij langzaam tempo tölt moest lopen, hij gaat liever hard!
Na Agodi was Ursok aan de beurt. Man wat een verschil!!! Agodi; groot, breed en ruime gangen, Ursok; klein, smal en daardoor ook minder ruimere gangen. Maar ook zij had harstikke haar best gedaan. Ze was hier en daar wel wat schrikachtig en kijkerig maar als ik het negeerde ging het wel en stopte ze er uiteindelijk wel mee. Bij haar moeten we er heel erg aan werken dat ze haar hoofd weer netjes naar beneden gaat doen. Dit vooral in de tölt.
Toen ik ben vertrokken met Agodi had Svana haar veulen (1 jaar) gepakt. Zij is erg bang en wil geen contact maken. We gingen dit proberen op te lossen op Monty Roberts manier. Longeren, flink laten lopen en dan stoppen en vragen of ze naar je toe willen komen, of zelf er rustig naar toe lopen. Als ze dan omdraaien of weer weg willen lopen laat je ze weer lopen en dit herhaal je tot dat ze je accepteren. Nou ik kan je vertellen dat kan dus erg lang duren als je een standvastig paard/veulen hebt. Svana is 3 uur bezig geweest met longeren, het veulen was bek af, maar we konden niet stoppen voordat Svana haar had aangeraakt. Als we eerde zouden stoppen zou het de volgende keer alleen maar moeilijker worden. We zijn uiteindelijk met zijn tweeën (Svana en ik) in de paddock gegaan, ik hield een bezem vast zodat ik haar weg wat kon blokkeren zodat ze niet meer weg zou draaien. Svana liep weer rustig al pratend naar haar veulen, ze probeerde weg te draaien maar doordat ik de bezem iets omhoog deed bleef ze staan. Eindelijk kon Svana haar veulen aaien. We hielden de bezem er bij uit voorzorg, ze heeft namelijk al een keer proberen te schoppen uit angst.
Voordat we samen de paddock in gingen, heb ik eerst Egn nog gelongeert. Dit was ook een heel gedoe. Ze wilde namlijk het gangetje naar de rijhal niet in. Nou daar staan je dan dus mooi alleen. Na verschillende pogingen was het dan toch eindelijk gelukt. Want hierbij geldt ook, op geven zit er niet in want dan lukt het de volgende keer helemaal niet. Toen ze eenmaal binnen was ging het longeren ook goed en luisterde ze erg goed. Daarna ben ik dus Svana gaan helpen.
Het was inmiddels al 4 uur geweest en dus tijd om naar binnen te gaan en een bak koffie te pakken. We hadden zelfs nog niet eens geluncht! Dat werd dus hoog tijd. Lekker in het zonnetje uitrusten, lunchen en nog even geskyped met het thuis front. De dag was alweer bijna ten einde maar er moest natuurlijk nog wel gemolken worden en Andrea zou nog thuis komen. Ze komt een weekendje naar huis om mij ook te bezoeken. Ze studeert namelijk in Hongarije en heeft nog examens maar vond toch even tijd om alvast naar huis te komen en een paar lekkere buitenritjes te maken in het weekend.
En zo kwam een gezellige avond ook ten einden.

Het weekend was heerlijk! We hebben een heerlijk zonnetje gehad alleen zondag was het zonnetje er niet.
Andrea en ik zijn zaterdag en zondag heerlijk buiten gaan rijden met Agodi en Ursok. Wat deden de 2 paardjes het goed!
Vanaf het weekend hebben we bijna iedere dag een of twee groepen kinderen over de vloer. Doordat er zoveel mensen thuis waren het weekend konden wij nadat de kinderen wat rustiger waren richting de paarden gaan. En ja dan schiet het wel op als je met 3 man bent. Andrea heeft Nemi gelongeert en is er ook weer voor de eerste keer op gegaan. Olof had haar nieuwe paardje al gelongeerd en toen was het tijd dat ik een jong paard pakte. Eerst had ik Uppot gepakt, eerst longeren daarna opgestegen en heeft andrea een stukje mee gelopen en daarna hebben we haar weer gelongeert met mij er op. Dit zodat ik de hulpen kan geven maar als ze niet reageert of niet goed reageert dat er altijd nog iemand is die ook een beetje controle heeft. Uppot deed het erg goed, we hadden zelfs al een stukje los gereden zonder dat iemand ons vast had. Ze moet alleen weer heel erg wennen aan het bit. Ze is erg voorwaarts dat is wel heel fijn aan haar. Ik denk als we haar verder trainen dat het en heel fijn paardje gaat worden. Toen was Figerode aan de beurt, de grote rooie. Bij hem het zelfde verhaal als bij Uppot. Alleen was hij veel calmer, hij wil wel werken en is ook zeker niet lui. Hij moest alleen even snappen dat als we stil stonden dat we ook weer aan de wandel moesten. Dit snapte hij nog niet helemaal. Maar ook hij had super gewerkt en ook met hem heb ik een stuk los gereden. Als laatste van de jonge paarden was Egn nog aan de beurt. Haar hebben we alleen met zadel gelongeert omdat er met haar eigenlijk nog maar heel weinig gedaan is. Ze schrok ook een beetje van het aansingelen, dus longeren met een zadel was voor haar zaterdag al genoeg.
Zondag heb ik voor het eerst op haar gezeten. Eerst aan de hand wat gestapt en toen heeft Andrea ons gelongeert. Het was overduidelijk dat ze er niks van snapte maar ze probeerde het wel te snappen. Zo voor de eerst keer draven met iemand op je rug is toch wel een beetje vreemd en wat moet dat nou die benen tegen mijn buik, wat bedoelen ze daarmee…? Maar goed voor een eerste keer deed ze het harstikke goed!!
Voor de rest hebben we op zondag eigelijk een beetje het zelfde gedaan als op zaterdag met de jonge paarden. Alleen met Uppot dachten we al dat ze zover was om op te stappen zonder gelongeert te hebben. Maar dit was helaas mis gedacht. Toen ik opstapte en aan wilde stappen ging ze eerst stijl omhoog. Gelukkig bleef ik zitten en konden we daarna rustig verder. Ze had gewoon nog even net te veel energie. De rest van de paarden ging allemaal goed.

Maandag avond zou Andrea weer terug gaan naar Hongarije. We hebben s’ochtends na het melken en na dat de groep kinderen wat rustiger was Agodi en Ursok nog een keer gepakt om nog een laatste ritje samen te maken voor een maand. Want als het goed is komt ze eind juni begin juli weer naar huis. Toen we terug kwamen van ons ritje heeft Andrea nog met Nemi gewerkt en hebben we samen nog met Egn gewerkt, toen was het alweer tijd voor haar om zich klaar te maken om te vertrekken. Nog even samen lunchen en toen was het afscheid nemen voor een maandje.
Svana moest deze middag nog naar kantoor en er kwam nog een klein groepje met kinderen, maar deze kon Gudmunder zelf wel aan zei hij. Daardoor kon ik verder met de paarden. Ik heb Figerode dan ook nog gelongeert en gereden. Dit deed hij weer erg goed! Ook heb ik Skyri nog gereden, maar hier was wel weer wat meer werk aan. De hoeken waren namelijk wel weer heel erg eng. Het werd deze keer ook alleen maar erger want deze keer waren alle hoeken echt heel eng en bleef er alleen een klein cirkeltje in het midden over. Dit gingen we dus niet doen! Ik heb hem even goed aan moeten pakken en de cirkel steeds groter gemaakt. Gelukkig ging het uiteindelijk weer goed en konden we toch nog even lekker rijden en het goed afsluiten. Ook heb ik Uppot nog gereden. Hierbij heeft Gudmunder even geholpen door na het longeren, om de eerste energie er af te halen, haar even vast te houden met opstappen. Hij heeft daarna nog een rondje met mij mee gelopen door de bak en daarna ben ik losgekoppeld en moesten we het zelf doen. Dit deed ze best goed alleen was ze weer heel voorwaarts maar op het woord ‘ho’ reageert ze ook goed dus dan is het niet zo erg als ze voorwaarts zijn. Het was een drukke dag zo. In totaal 7 paarden gereden, bleven er 2 over. Die waren voor de volgende dag.
Er moest natuurlijk nog gemolken worden en daarna was het tijd om met de voetjes omhoog te gaan.

Vandaag was ook een drukke dag dus ik ga nu lekker slapen en zal morgen verder proberen te gaan met het verloop. Als ik eenmaal bij ben ga ik toch proberen om iedere dag een blogje te schrijven. Dat is toch iets makkelijker. Nu moet ik iedere keer goed na denken wat we ook al weer gedaan hebben, welke paarden gereden en hoe het ging. Dus hopelijk vanaf morgen iedere dag weer een blogje. Als ik er tijd voor heb want we moeten natuurlijk wel het Eurovisie song festival kijken :P


  • 11 Mei 2017 - 06:02

    Joop:

    Weer een mooi verhaal.

  • 11 Mei 2017 - 17:48

    Irma:

    Hoi Ivanka
    Je maakt er weer een heel verhaal van. Altijd weer leuk om te lezen. En dat je het nog allemaal weet na een tijdje. Ga je vanavond ook songfestival kijken met je Ijslandse vrienden. Jammer dat Ijsland niet door is. En zo te horen kom je ruimschoots aan je trekken met paardrijden en doe je weer veel ervaringen op.
    Groetjes, Irma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivanka

2015 Stage in IJsland. Bedrijf Middalur. Stage met koeien, paarden en schapen. 2017 Terug naar de boerderij!!

Actief sinds 16 April 2015
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 39145

Voorgaande reizen:

30 April 2017 - 31 Juli 2017

Terug naar Middalur!!!

19 April 2015 - 28 Juni 2015

Stage in IJsland

Landen bezocht: