Jonge paarden dag - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu Jonge paarden dag - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu

Jonge paarden dag

Blijf op de hoogte en volg Ivanka

16 Mei 2017 | IJsland, Saurbær

Vanmorgen heb ik lekker uit kunnen slapen. Ik heb heerlijk tot een uur of 10 geslapen met zo hier en daar al een keer wakker geworden te zijn, maar nog even lekker omgedraaid om toch nog even uit te rusten. Rond kwart over 10 ging ik ontbijten en toen kwam Gudmunder ook binnen om te ontbijten. Die had er al een hele ochtend op zitten. Er was namelijk een koe die al 2 dagen overtijd was maar die kreeg vanochtend dat toch eindelijk haar kalf. Helaas is het kalf dood geboren en was het een heel karwij om hem er uit te krijgen, het was een stiertje geweest. Shit happens zeggen ze hier dan.
Gezellig ontbeten, Svana kwam ook nog even koffie drinken en daarna moest Gudmunder weer naar een meeting. Ik had vandaag weer een dagje met de paarden. In de middag kwam een kleine groep kinder, 70 man. Svana zou deze zelf regelen en had mij hulp daarbij niet nodig. Hierdoor kon ik mij vandaag weer eens op de jonge paarden focussen. Voordat ik begon met de jonge paarden heb ik eerst de veulens naar buiten gedaan en hun stallen vast schoon gemaakt. Het was vanmorgen namelijk niet zo lekker weer. Het regenden zo nu en dan best flink maar gedurende de dag werd het gelukkig steeds beter. Daarna ben ik lekker gaan rijden.
Ik ben begonnen met Figerode. Hij heeft het voort helemaal door. Als ik een beenhulp geef om aan te draven draaft hij netjes aan. Ook als ik weer terug naar stap wil gaat hij niet meer stil staan maar blijft hij gewoon netjes stappen. Het sturen gaat ook al een stuk beter, hij gaat netjes de kant op die ik vraag. Nu is de volgende stap dat hij wat na gaat geven met zijn hoofd. In stap gaat dit al steeds beter, nu nog in draf. Als tweede was Nemi aan de beurt. Heerlijk paard is dit ook. Hij wil graag voor je werken maar heeft ook wel een eigen zinnetje. Hij heeft vandaag ook weer goed en hard gewerkt. Hij loopt al goed nagefelijk alleen zou het nog wat stabieler mogen zijn. Hij heeft zo zijn punten waar hij nog eens graag zijn hoofd omhoog gooit. Het is fijn dat het op bepaalde punten is dan kun je je daarop voorbereiden en het proberen te voorkomen.
Als derde was Uppot aan de beurt. Deze keer heb ik alles zelf met haar gedaan. Eerst even gelongeert net als alle andere jonge paarden, dit ben ik langzaam af aan het bouwen zodat ik dadelijk gewoon op kan stappen. Na het longeren ben ik alleen opgestapt, deze keer stond er niemand bij. Ze bleef netjes stil staan tot dat ik zei dat we aan gingen stappen. Erg goed dus, de volgende keer kan ik haar dus ook gewoon alleen doen. Tijdens het rijden werd ze weer even chagrijnig. Ze neigde iedere keer richting een galopje te gaan dus toen zei ik op een gegeven moment ga maar even galoperen dan. Daar was ze het dan toch weer niet mee eens dat ik dat nu zei. Ze gooide haar kont even in de lucht en ging toen meteen naar draf. Ik ben weer opnieuw aan gegaloppeerd want dat doen we niet het, zomaar de kont in de lucht gooien. Daarna heeft ze niets meer gedaan, nog niet gedreigd wat ze normaal toch altijd wel deed. Misschien begint ze het dan toch te snappen dat het toch geen zin heeft. Verder heeft ze super goed gewerkt en werken we met haar ook aan de nagefelijkheid in draf.
Het was inmiddels al weer half 2 dus tijd om te gaan lunchen nadat ik de veulens weer naar binnen had gedaan en de paarden die vrij hadden lekker buiten stonden. Svana had al geluncht, zij ging de 5 stalletjes die nu al leeg waren vast schoon maken.
Ik ben snel even wat gaan lunchen en toen weer terug gegaan naar de stallen om nog met Egn aan de gang te gaan. Toen ik binnen kwam was Svana met een van de veulens bezig om mee te lopen aan het halster. Dit pikte ze erg snel op. Maar toen moest ze het stalletje weer in. Ze wilde er niet in als ze het halster omhad. Voor geen goud! Opnieuw heeft Svana een paar keer met haar over de gang gelopen zodat ze weer goed mee liep. Daarna hebben we het halster af gedaan en haar zelf een stalletje in laten lopen. Ze ging alle stallen in behalve de stal waar ze in moest. Deze stond nu bekend als kwade stal bij haar. We hadden alle andere stallen dicht gedaan een ander veulen gewisseld en toen liep ze zo het andere stalletje in. Het lang gewoon echt aan die stal.
Goed het veulen stond terug in de stal, nu kon ik veilig Egn op gaan zadelen. Ook met haar begon ik met longeren maar dit had ik al snel op gegeven. Hoeveel energie je er ook in stopt ze wordt er niet snellen of actiever op. Ik ben daar dan ook heel snel mee gestopt en ben gewoon opgestapt. Svana stond er wel bij in de buurt maar had haar niet was. Tijdens het rijden gaat het wel iets beter maar je moet haar toch wel echt aan de gang houden. Ze begint het volgens mij ook wel een beetje saai te vinden die rondjes in de bak. Ik heb maar kort met haar gereden, ze liep nu beter haar rondjes zonder de bochten af te snijden en ze draafde aan wanneer ik dat vroeg en ze liep ook lekker door nu. Op tijd stoppen voordat ze te moe werd en niet meer voor uit te branden zou zijn. Svana was het hier helemaal mee eens om haar niet te lang te rijden zodat we goed afsloten.
Daarna was het nog tijd voor een lekker buitenritje. Na 2 dagen stil gestaan te hebben mocht Agodi dan eindelijk weer mee. Wat vond hij het heerlijk om zijn beetjes weer te strekken! Hij was erg energiek waardoor het soms lastig was om een zuivere tolt te houden, hij wilde zo graag galopperen. We hebben daarom maar wat tempo wisselingen gereden in de tolt zodat hij toch zijn energie wat kwijt kon. Het blijft een leuk stoer paard die Agodi!
Terug bij de stal mocht hij ook lekker naar buiten met de overgebleven 3 paardjes die nog binnen stonden. Nog 1 stalletje schoonmaken en nog even vegen en toen kon ik weer naar binnen om nog even te zitten voordat we gingen melken.
Voordat we gingen melken moesten er nog 2 koeien omgewisseld worden van plek. Een koe die we aan het melken zijn geeft niet meer zoveel melk om dat ze over niet al te lange tijd een kalf krijgt hebben we in een box met koeien gezet die niet gemolken worden omdat ze nog jong zijn of omdat ze droog gezet worden (dat ze hun melk dus besparen voor het kalf). De koe die vanochtend een kalf had gekregen moest ik de rij voor het melken. Deze kon dus mooi op de plaats van de koe die we droog gezet hebben. Daarna was het tijd om te melken.

We hebben trouwens ook nieuwe bewoners gekregen op de boerderij. Er zijn 2 puppy’s gekomen vandaag!!! Deze heeft Gudmunder opgehaald op de terug weg van de meeting. Het zijn 2 bordercollie puppy’s echt super schattig!!
De koeien gemolken de kat met kittens en de puppy’s hadden melk en de schapen en de geit hadden weer vers water. Alles was tevreden met eten en drinken dus nu was het voor ons ook tijd om lekker te gaan eten.
Svana had nadat ze de paarden binnen had gezet en ze had gevoerd weer een heerlijk vis bereid voor het avond eten. We hebben dus weer heerlijk gegeten.
Dat was het dan weer voor vandaag. Ik drink mijn warme chocolademelk nog even op, die nu ondertussen wel is afgekoeld na het schrijven van deze blog en dan ga ik ook lekker slapen. Morgen is het namelijk wel weer vroeg dag om te gaan melken.
Groetjes en welterusten

  • 16 Mei 2017 - 04:34

    Riek:

    Ivanka
    Zo te lezen heel veel werk maar helemaal jou ding.
    Met de paarden, en de jonge dieren.
    Hier gaat het goed verder,alleen Jan Willem zn knie wil nog niet goed genezen.
    Hij heeft het weekende alleen weer met Corry gedaan.
    Met tussen pause van rust met ijs compressen er op.
    Ook met Wim gaat het nog niet zo goed.
    De weekende blijven altijd moeilijk.
    Maar dat is nu we maal zo.

    Hopelijk blijf je nog genieten zeker van de paarden.
    Doe maar veel ervaring op, het komt je later altijd van pas.
    Ivanka de groeten van ons allen en tot de volgende blog.
    Groet Riek.

  • 16 Mei 2017 - 22:52

    Ima:

    Hoi Ivanka
    Vandaag met Odile een dagje naar Delft geweest. Met de boot en in een tuk tuk hebben we Delft bekeken. Het was een zonnige dag. Zij vinden het ook erg leuk om je blog te volgen. We zijn benieuwd om straks zelf jou vorderingen te kunnen zien. groetjes Irma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivanka

2015 Stage in IJsland. Bedrijf Middalur. Stage met koeien, paarden en schapen. 2017 Terug naar de boerderij!!

Actief sinds 16 April 2015
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 39184

Voorgaande reizen:

30 April 2017 - 31 Juli 2017

Terug naar Middalur!!!

19 April 2015 - 28 Juni 2015

Stage in IJsland

Landen bezocht: