op naar het noorden - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu op naar het noorden - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu

op naar het noorden

Blijf op de hoogte en volg Ivanka

05 Juni 2017 | IJsland, Saurbær

Vanochtend even gemolken en dan ga ik ruim een week mee met pap en mam om het noorden van IJsland te verkennen. Ze waren om 09:30 op de boerderij om mij op te halen. Rond 10:30 gingen we uiteindelijk weg en begonnen we aan de vakantie. Door de tunnel onder het fjord door naar Borgarnes om twee watervallen te bezoeken: de Hraunfossar en de Barnafoss .
Daarna vervolgden we onze weg naar de Vidgetmir grot, wat eigenlijk geen grot is maar een lavatunnel. Gewapend met helm en koplicht begonnen we met een gids aan de afdaling naar deze 1580 meter lange lava tunnel. In het begin waren er nog ijs stalactieten en mieten, maar verder in de tunnel was het een en al lava, maar dan wel verschillende soorten.
De volgende stop was bij heet water bronnen in Deildartunuhver. Hier komt het water met 100 graden uit de grond gespoten. Het hete water wordt opgevangen en doorgepompt naar steden tot 75 km weg, waar het gebruikt wordt voor centrale verwarming en voor heet water om te douchen en te wassen. Het water is nog minimaal 65 graden als het daar aankomt. Hier volop groene energie dus, al stinkt het wel naar de zwavel.
Als laatste programmapunt van deze dag stond de beklimming van een vulkaan op het programma. Dit was bij Grabrok. Hier staan drie vulkaan kraters, waarvan je er een kunt beklimmen. Vroeger werden hier de wanden afgegraven om van de sintels wegen aan te leggen. Nu zijn ze beschermd gebied.
Daarna was het op naar ons overnachtings adres in Blonduos, een heel klein vissersplaatje. We hadden een appartement in een leuk klein huisje, maar alles erop en eraan, gelegen aan het strand en dus met uitzicht op zee. Nog snel even een restaurant gezocht (gelukkig is er maar een in dit dorp, zo dat was snel gekozen. Na het eten nog de blog geschreven van de vorige dagen en toen was de pijp leeg en werd het tijd om te slapen.