Toch nog kindjes - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu Toch nog kindjes - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu

Toch nog kindjes

Blijf op de hoogte en volg Ivanka

14 Juni 2017 | IJsland, Saurbær

Vanmorgen ging het herkennen van de koeien alweer iets beter. Nu scheelt het ook wel dat ze in de ochtend het zelfde staan als de avond ervoor. Maar goed, ik begin ze toch weer een beetje te herkennen. Na het melken mochten de koeien weer meteen naar buiten. Het zou namelijk erg lekker weer worden vandaag; 16 graden!!
De koeien vonden deze keer alleen andere dingen interessanter dan naar de wei gaan. In plaats van dat ze rechtstreeks naar de wei liepen, liepen ze nog een stuk over de weg rechtdoor waardoor we ze weer terug moesten halen. Vervolgens was de trailer ook wel erg interessant en bleven ze daar weer hangen. Ondertussen was er ook een busje aan komen rijden die dus moest wachten tot dat alle koeien de weg over waren. Dit duurde nu natuurlijk iets langer dan normaal. Sorry.
Maar goed uiteindelijk stonden alle koeien in de wei en konden we ook de paarden weer binnen halen. Dit ging vandaag weer best soepel. Alleen Forsetning en Skyri bedachten dat ze het toch wel iets fijner vonden om buiten te blijven. De rest was al naar binnen maar zij stonden nog buiten. Ondertussen dat ik de paarden in de stalletjes deed was Gudmunder die 2 nog halen en ook zij kwamen toen netjes naar binnen. Nog even schoon maken bij de koeien en dan is het ook weer tijd voor ons ontbijtje.
Na het ontbijt was het tijd om nog even mijn blogje van de vorige dag te schrijven en dan weer hop naar de paardjes. Vandaag stonde de volgende paarden op mijn lijstje; Forsetning, Figerode, Uppot en Ursok. Alle 4 de paarden kon ik lekker buiten rijden. Alleen met Forsetning heb ik buiten in de paddock gereden. Eerst ben ik met haar een stukje gaan stappen in de hoop dat ze rustig werd, dit hebben we gewoon op het ruiter pad gedaan. Dit ging erg goed ook toen we omdraaide om naar de paddock te gaan. Eenmaal in de paddock had ze wel door dat het weer tijd was om te gaan werken, daarom heb ik ook hier eerst een tijdje gestapt en wat figuren gereden. Gelukkig werd ze hier rustig van en ben ik rustig begonnen om weer aan te tölten en ja hoor we hadden in 1 keer tölt en ook nog een langzaam tempo. Dit is weer de eerste keer in dagen/weken dat ze eindelijk weer fijn aan het lopen was! ik was zo trots op haar!! Hopelijk zet dit voort. Nu was het tijd voor iets makkelijks, Ursok. Ursok deed het zo als gewoonlijk erg goed. Ze is een fijn gebouwd paardje en haar gangen zijn ook heel fijntjes. Toen ik terug kwam met Ursok kwamen er allemaal kinderen aan. Er was vandaag nog een groepje kinderen gekomen omdat familie van Svana op een basisschool werkt en had gevraagd of ze nog langs mochten komen, het waren maar 50 kindjes. Maar er waren natuurlijk geen dieren meer want de puppy’s zijn al verkocht en de kittens zijn terug naar de eigenaar. De schapen staan inmiddels allemaal buiten en zo ook de melk koeien. Kortom weinig dieren rond om de koeien stal dus. Daarom had Svana gezegd dat ze onder begeleiding wel even in de paardenstal mochten kijken. Gelukkig had ik Ursok al op stal staan. Ik zorgde er snel voor dat ik al mijn spullen bij het volgende paard (Figerode) had liggen zodat ik Figerode vast op kon zadelen. Ze bleven alleen iets langer hangen dan ik had verwacht dus ik had aan de leraar maar even gevraagd of hij de kinderen bij wilde houden zodat ik de stal uit kon gaan. Gelukkig stond hij vooraan in de stal en konden de kindjes allemaal achter de leraar gaan staan. Helaas had de leraar de kindjes niet lang genoeg bij hem gehouden en toen ik opstapte om voor de eerste keer buiten te gaan rijden kwam er net een kindje naar buiten. Omdat Figerode de laatste tijd een beetje begon te bokken op het begin had Svana gezegd dat ik hem eerst een paar kleine cirkels moest laten draaien voordat we vertrokken. Toen ik dit aan het doen was kwam er dus een kindje naar buiten die niet uitkeek voor het paard. Gelukkig kon ik op tijd naar hem seinen dat hij weer binnen moest gaan staan zodat ik hem niet omver zou rijden. Met niemand omver gereden te hebben waren we op weg voor zijn eerste buitenrit voor dit jaar. Hij vond alles erg interessant waardoor hij niet keek waar hij zijn voeten neer zette en hij ook niet erg goed oplette waar ik zei dat hij naar toe moest gaan. Hierdoor ging hij een keer van het ruiterpad af, net op het punt dat het natuurlijk weer een hellinkje was dus daar schrok hij wel eventjes een beetje van. Hierna luisterde hij wel beter naar mij waar ik hem wilde hebben met rijden. Gelukkig had ik wel de hele tijd tempo controle. Toen ik terug kwam met hem was er weer een klein ander groepje kinderen in de stallen, ze kwamen natuurlijk niet alle 50 tegelijk. Ik wilde eigenlijk gaan lunchen en de 2 paarden en het veulen wat binnen hadden gestaan de nacht moesten ook nog een kleien hap krijgen. Dus tussen de kinderen door ben ik ze maar gaan voeren maar dan willen de kinderen natuurlijk ook de paarden voeren. Ik had ze allemaal een klein plukje hooi gegeven en gezegd dat ze het aan de andere paarden mochten geven. Daarna was het klaar met voeren en werd er niks meer gevoerd. Nu was het eindelijk ook tijd voor mij om te gaan lunchen om 2 uur. Na de lunch ben ik samen met Olof buiten gaan rijden. Ik op Uppot en Olof op Skyri, gelukkig ging het nu een stuk beter met Skyri dus hopelijk is zijn rare gedrag nu eindelijk voorbij. Uppot vond het erg leuk om overal een wedstrijdje van te maken, dit heeft ze echt van haar moeder. Het was dan ook de eerste keer dat ik samen met een ander paard buiten reed. Maar goed ze heeft het best goed gedaan en de tölt zit er al best goed op. Om half 4 waren dan ook al klaar met het rijden van de paarden. Ik heb toen maar even de zadelkamer een keer gepoetst, dit was ook weer hoog nodig.
Tegen 4 uur was ik hier ook mee klaar en was het tijd om even wat te gaan breien. Voordat we gingen melken moesten we eerst nog even een paar paarden verplaatsen, deze waren uit gebroken naar een andere wei waar ze niet hoorde te staan.
De koeien stonden natuurlijk weer helemaal anders nu en het was dan weer lastig om ze te herkennen maar het gaat toch wel steeds beter.
Na het avond eten zijn Svana en Gudmunder nog naar de paardenstal gegaan om een aantal paarden te beslaan. Ik moest binnen blijven en rusten. Ik ben weer redelijk op tijd naar bed gegaan.

  • 16 Juni 2017 - 02:44

    Riek:

    Beste Ivanka
    Wat zit Je alweer in het oude ritme,
    Wel erg druk als er ook nog zoveel kinderen aan komen en die zijn onvoorspelbaar.
    En ook geen wonder dat de dieren dat ook aan Coleen
    Niet mis om dan met de paarden daar langs te gaan.
    Gelukkig ging alles goed .
    Al hadden ze wel de pups en de kittens verwacht.
    Maar jij wil natuurlijk ook de paarden wat mee geven in de tijd dat Je er nog bent.
    Dat is duidelijk jou passie.
    Geniet er dan ook nog even van!

    Deze kans krijg Je niet altijd.
    En natuurlijk ook weer de groeten van ons en Je collega's.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivanka

2015 Stage in IJsland. Bedrijf Middalur. Stage met koeien, paarden en schapen. 2017 Terug naar de boerderij!!

Actief sinds 16 April 2015
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 39194

Voorgaande reizen:

30 April 2017 - 31 Juli 2017

Terug naar Middalur!!!

19 April 2015 - 28 Juni 2015

Stage in IJsland

Landen bezocht: