nieuw koeien paard - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu nieuw koeien paard - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu

nieuw koeien paard

Blijf op de hoogte en volg Ivanka

22 Juni 2017 | IJsland, Saurbær

Vandaag was het weer iets beter, het was in ieder geval droog. De koeien mochten dan ook na het melken meteen naar buiten. Ze gingen vandaag naar een andere wei. Ze gingen naar een wei die iets verder weg langs het ruiterpad ligt. We hadden de koeien losgelaten en in de goede richting gestuurd en wij gingen ondertussen binnen vast schoon maken. Ze zouden wel de goede kant op gaan en tussen door de kantjes op eten zei Gudmunder. Toen we klaar waren met schoonmaken waren ze toch sneller dan we gedacht hadden. Ik ben dus snel die kant op gewandeld om de poort open te gaan maken want hier waren ze al zo ongeveer voorbij. Ze stonden al op het bruggetje voorbij de poort. Er kwam natuurlijk ook nog een auto aan die er door wilde, maar ja eerst moesten de koeien de wei in anders kon de auto niet verder. Gelukkig kwam Gudmunder met de tractor om mij te helpen ze de wei in te krijgen. De koeien stonden inmiddels in de wei, de auto’s konden verder en ik kreeg een lift met de tractor. Ze waren ook alweer begonnen met het graven. Gudmunder moest dus daar bij zijn en ik moest de paarden dus alleen binnen halen. Ik dacht slim te zijn en een halster mee te nemen en een paard te vangen zodat de rest zou volgen. Agodi lag heerlijk te slapen en bleef ook lekker liggen toen ik bij hem kwam. Normaal gesproken volgen de paarden wel als we Agodi naar binnen doen. Agodi dus een halster om gedaan en hem mee naar binnen genomen. Denk je nu dat de rest volgt……. Mooi niet dus!!!! Dan ging ik nog maar een keer de wei in om Sin te pakken, poging 2. Denk je dat Sin haar laat vangen, echt niet! Gelukkig rende ze wel de goede kant op en gingen ze zo toch bijna allemaal naar binnen. Alleen Gripper bleef weer eens achter. Toen alles eenmaal binnen was bedacht hij ook maar eens aan te wandelen. Op zijn dooie gemakje kwam hij ook maar eens aan gewandeld. Alles stond weer binnen dus nu ook tijd voor mijn ontbijtje.
We hadden ook bezoek gekregen, de ex man van een zus van Gudmunder. Het is een hele aardige en gezellige man. Hij vroeg ook of ik IJslands verstond maar dat is toch nog redelijk last. Daarop begon hij Engels te praten zodat ik het gesprek ook kon volgen. We hebben bijna de gehele ochtend rond de tafel gezeten en gepraat, het was erg gezellig.
De merrie moest vandaag voor de laatste keer haar medicijnen krijgen en mocht daarna weer op de grote wei bij haar weide maatje. Svana ging vandaag naar Reykjavik dus heb ik haar naar de wei gebracht. Door het natte gras, heultje op heuveltje af, riviertjes oversteken en waterpoelen in het grassen ontwijken met een paard in de hand en nog een veulen volgend is nog best een hele klus. Maar we hebben het gehaald zonder natte voeten te krijgen door in het water te gaan staan. Wel had ik natte voeten doordat het gras zo nat was. Ik ben eerst maar weer even naar binnen gegaan om te lunchen zodat ik daarna in een keer door kon met de paarden.
Ik ben begonnen met Forsetning. Ik ben gewoon buiten gaan rijden met haar over het ruiterpad. Eerst hebben we een stuk rustig gestapt. Daarna zijn we rustig aan getölt, hierbij moest ik wel streng zijn want ze wilde erg graag harder gaan. We hebben tot aan het eind van de weg rustig getölt met hier en daar ook wat stap tussen door. Ik wilde haar ook wel een keer de benen laten strekken door een snel tempo tölt te oefenen. Het was lastig om een goed plekje te vinden om dit te doen. Dit omdat als de grond wat naar beneden loop ze eerder richting de telgang gaat wat dus niet de bedoeling is. Ik heb daarom besloten om het op de weg te doen als we omgedraaid waren. Dit deed ze echt super goed. Ik moest alleen wel weer snel op de rem omdat er een auto aan kwam. Daarna ben ik het hele stuk naar huis moeten stappen omdat ik er achter was gekomen dat haar ijzer los zat en scheef onder haar hoef. Ook dit was een goede oefening voor haar om rustig naar huis te moeten stappen en het was nog een behoorlijk stuk. Maar ook dit deed ze vandaag goed. Toen ik terug was bij de stal wilde ik Uppot pakken. Net op het moment dat ik het hoofdstel om wil doen komt Gudmunder binnen of dat ik even wil helpen, er zijn paarden ontsnapt en lopen op de weg nu. Hop in de auto gesprongen met Gudmunder en op naar de paarden om ze weer naar de wei te drijven. Het is deze keer de eerste keer dat dit gebeurt. We hebben de paarden snel alweer in de wei waar ze moesten staan. Ik was de auto uit gesprongen om de paarden de goede kant op te drijven en Gudmunder was voor ze uit gereden om de juiste wei te openen. De vrachtwagen die zand op en neer aan het rijden was, was midden op de weg gaan staan zodat de paarden de wei in draaide. Gudmunder heeft me terug gereden naar de stallen. Ondertussen had ik verteld van het ijzer van Forsetning. Dit zou meteen even gerepareerd worden. Echter moesten haar andere hoeven ook weer bij gewerkt worden. Daar was nu geen tijd voor maar dit zouden we vanavond gaan doen. Vervolgens moesten er nog 3 koeien naar een andere wei, de wei waar de jonge koeien staan en de koeien die droogstaan.
Nu kon ik dan toch nog een ritje gaan maken met Uppot. Ze heeft goed gewerkt, maar nu ze door heeft dat ze kan tölten, tölt ze liever dan dat ze draaft. Dit is opzicht niet erg maar we willen toch ook wel graag kunnen afwisselen. Daarna zijn we met zijn alle koffie gaan drinken.
Na de koffie ben ik weer naar de stallen gegaan om Gripper te pakken. Omdat de koeien nu wat verder weg staan pak ik een paard om ze op te halen. Zo krijgt Gripper ook wat beweging en hoef ik niet zo ver te lopen. Het was de eerste keer deze zomer dat er weer iemand met hem reed. Het is al wel een paard op leeftijd dus hij kent alles al. Volgens mij vond hij het wel leuk, zijn oortjes stonden mooi naar voren en hij deed het erg goed, het nieuwe koeien paard. Gudmunder had de koeien vast gezet zodat ik Gripper even terug kon brengen. We zijn weer met zijn drieën gaan melken en ook Agnes was er weer bij. Deze keer vond ze het al wat beter en vond ze het wel interessant.
Na het melken moest er nog gekookt worden, Svana was namelijk nog in Reykjavik. Olof en ik hebben samen wraps gemaakt, Gudmunder was ondertussen nog even schapen van de weg gaan drijven.
Nu konden we lekker eten met zijn vieren.
Na het eten zijn Gudmunder en ik nog naar de stallen gegaan om Forsetning opnieuw te bekappen. Ze bleef echt super stil staan dus had hij niet veel hulp nodig. Toen we klaar waren hebben we ze op de wei gelaten en de stallen nog even schoon gemaakt.
Nu was het dan echt relaxt tijd.
Vannacht vetrekken Gudmunder en Svana op vakantie dus zijn Olof en ik hier alleen. Morgen vroeg komt Pimpernel ook helpen met melken zodat het allemaal door loopt.

  • 23 Juni 2017 - 17:42

    Joop:

    Alvast succes gewenst voor dit lange weekend.

  • 23 Juni 2017 - 19:56

    Irma:

    Hai Ivanka
    Ik lees dat de cowgirl weer is opgestaan maar dan met een ander paard jipiejahee.
    Maar volgens mij lijkt het op de weersvoorspelling dat het wat beter wordt.
    Zo te horen gaat het met moeder en veulen weer wat beter, gelukkig.
    Groetjes Irma

  • 24 Juni 2017 - 14:51

    Odile:

    Veel succes Ivanka met het runnen van de boerderij. ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivanka

2015 Stage in IJsland. Bedrijf Middalur. Stage met koeien, paarden en schapen. 2017 Terug naar de boerderij!!

Actief sinds 16 April 2015
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 39185

Voorgaande reizen:

30 April 2017 - 31 Juli 2017

Terug naar Middalur!!!

19 April 2015 - 28 Juni 2015

Stage in IJsland

Landen bezocht: