Druk, druk, druk - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu Druk, druk, druk - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu

Druk, druk, druk

Blijf op de hoogte en volg Ivanka

31 Mei 2015 | IJsland, Saurbær

Gister was een erg drukke middag en avond. Ook vandaag was het erg druk. Ik heb dus geen tijd meer gehad om een blog van gister te schrijven dus ik zal nu een 2 daagse blog schrijven.
Gister heb ik nog even mogen uitslapen en me koffer weer uit kunnen pakken in de ochtend. Er kwamen gister geen groepen dus het was redelijk rustig. Of althans we hadden veel tijd. Dus dan gaan we maar paarden rijden. We moesten er wel rekening mee houden dat we in de avond ook nog 4 paarden nodig hadden. Er was namelijk een feest savonds.
Nadat Rut had gemolken en ik me koffer uit had gepakt hadden we gezellig ontbeten. Lekker rustig ontbeten want we hadden alle tijd, er kwamen immers geen groepen en de paarden waren ook nog aan het ontbijten. Rond 11 uur zijn we naar de paarden gegaan. We hebben eerst overlegt met Svana welke paarden we zouden rijden. Het kwam er op neer dat ik paarden ging rijden en Rut de stallen schoon moest maken. Dit komt omdat ik 2 paarden rijd die meestal alleen ik rijdt. Rut rijdt op 2 paarden waarvan 1 (Griper) van Gudmunder is. Hij had zijn paard ook nog in de avond en Rut haar andere paard Alta. De paarden waren nog niet allemaal klaar met eten. Gelukkig waren de paarden die ik moest rijden klaar met eten. Na een goeie poets beurt voor Álgodi heb ik hem eerst gelongeerd (na zijn weekje vakantie ook)zodat de meeste energie er uit was en ik niet op een bommetje hoefde te stappen. Ik was hem heerlijk aan het rijden en hij deed het wederom weer super goed!. Toen ik dacht dat ik klaar was kwam Svana aan lopen. Ze kwam me helpen hem te beginnen met hem de tölt te leren. Het was voor mij ook nieuw want ik heb nog nooit een IJslander de tölt geleerd. Na wat hulp van Svana kon ik hem toch redelijk vertellen wat ik van hem wilde. Hij was nog erg aan het zoeken en vond het erg moeilijk. Svana zei dat het er wel heel goed uit zag! :). We gaan dus verder oefenen met hem.
Nadat ik Álgodi terug binnen had gezet vroeg Svana aan mij of ik Skyri ook wil gaan rijden. Normaal rijdt Andrea hem, maar zij heeft er niet genoeg tijd voor. Skyri is net een stapje verder dan Álgodi. Hij kan al tölten maar moet er nog meer snelheid en zekerheid/stabiliteit in krijgen. Ik dacht oke is een leuk paardje laten we het proberen. Dus ik vroeg of ze wilde dat ik hem toen meteen reed zodat ze mee kon kijken. Ik had alleen niet gezien dat het al lunch tijd was. Dus eerst zijn we gaan lunchen en na de lunch heb ik Skyri gepakt om ook in de paddock te gaan rijden. Rut was mee gegaan omdat het de eerste keer was dat ik met hem zou rijden. Eerst heb ik hem even gelongeerd en daarna opgestapt. Hij deed het ook erg goed dus Rut kon terug richting de stal. Toen ze weg liep raakte hij een beetje in de stres. Gelukkig kon ik hem weer kalmeren en ging het weer goed. Een paar seconden later kwam de zus van Gudmunder voorbij rijden met haar paard en opnieuw raakte hij in de stres. Ook deze keer heb ik hem hier goed door heen kunnen helpen en hebben we de rit goed af kunnen sluiten. Dan stond er nog 1 paard op de planning; Áhaetta. Skyri terug gezet en Áhaetta gepakt. Ze had erg zin om mee te gaan! Ze kwam naar me toe lopen in de paddock en hapte zo het bit in. Onderweg naar de paddock moest ik haar wel een beetje mee sleuren maar eenmaal in de padock was ze weer lekker actief. Dus ook haar maar even gelongeerd. We hadden een erg goed begin. Ze luisterde goed naar mijn tempo en ook de overgangen gingen een stuk beter. Ik dacht dus al dat weekje vakantie heeft haar ook goed gedaan. Toen ik op de andere hand wilde gaan rijden (ik dacht het alleen nog maar) ging het fout. Ze had weer een lijn getrokken tot daar en niet verder. Dus daar stond ik dan weer….. 1 keer heb ik haar er voorbij gekregen en dacht als ik maar hard genoeg draaf zonder te pushen dan draaft ze wel door bij haar ‘lijn’ maar nee hoor… ze stopte weer. Daar stond ik dan weer. bochtje naar links, bochtje naar rechts, nee ze wilde niks en zetten misschien 1 stap omdat ze uit evenwicht raakte maar daar hield het dan weer op. Rut ging kijken hoe ver ik was en of ik al bijna klaar was. Ze keek dus even om het hoekje en zag mij allemaal gekke rondjes draaien op de plek en achteruit lopen. Ze kwam dus maar naar me toe om te vragen of alles goed ging. Ze heeft me geholpen door mee te lopen met Áhaetta en dan liep ze met wat tegen zin wel mee. Maar zodra ze haar los liet stond ze weer stil. We hebben het maar goed proberen af te sluiten en dan terug naar stal want dit ging niet werken.
Maar wat had ik geluk met het mooie weer!!! bijna geen wind en een heerlijk zonnetje!!!
Paarden een kleine snack gegeven en dan was het voor ons ook tijd om even wat te gaan drinken.
Om 6 uur gingen we melken en we waren rond 7 uur half 8 klaar. We konden dus nog even snel een klein hapje eten en dan helpen met alles klaar zetten.
Rond half 9 zou het feest beginnen. Er kwamen 2 groepen met ruiters. 1 kleinere groep en 1 hele grote groep ze maakte een meer daagse tocht. Voordat ze kwamen moest alles klaar staan want we gingen hamburgers met zijn alle eten. De grill moest dus mee naar de stallen een tafeltje voor de salades en sauzen. Ondertussen dat Svana en Gudmunder dat klaar aan het zetten waren gingen Rut en ik de paarden poetsen die we mee namen. Gudmunder ging op Griper, Svana op Mina, Rut op Alta en ik op Sown. Ze hebben alle 4 een uitgebreide borstel beurt gekregen want ja ze moeten er wel goed uit zien dan ;P
De groepen arriveerde. Eerst kwam de kleine groep zij zetten de paarden in de paddock dat was precies groot genoeg. De 2de groep (de grote) zetten de paarden in de eerste wei van de schapen. De grill aan bier stond al in de koelkast en er was ook nog sterke drank. Het feest kon dus beginnen. Het was erg gezellig. Rut en ik bleven een beetje bij elkaar maar eigenlijk hebben we al de tijd wel met iemand staan praten. Als de een vertrok kwam de volgende wel. Ze waren bijna allemaal ook wel aangeschoten of dronken. Dus ze vertelde de grootse onzin of ze verteld verschillende keer het zelfde verhaal. Het kon ook nog zo zijn dat wij er gewoon niks van verstonden ook al spraken ze Engels.
Na de hamburgers werd de grote groep opgehaald met een busje om naar de slaap plaats te gaan. De paarden overnachten bij ons in de wei.
Svana had verteld dat ze ook vaak zongen. Maar ik hoorde niks. Het bleek dat Svana nog even op het play knopje moest drukken voordat we vertrokken om een stuk met hun mee te rijden. Plots begonnen de mannen te zingen en iedereen zong mee. Het was echt super leuk om daar naar te luisteren en te kijken! Het was typisch IJslands zei een man die bij ons stond.
Wel na het zingen was het tijd om weer verder te rijden. Het was inmiddels al half 10, 10 uur. Snel de paarden opgezadeld en naar buiten om bij de groep aan te sluiten. Het was erg grappig om te zien want je zag aan de manier van opstappen dat ze niet allemaal meer even helder waren. En natuurlijk gaat de drank ook mee. Flesjes wisky gingen mee in de jaszakken en dat werd gedronken tijdens de stops. Bij de eerste stop kon 1 man al niet meer aan de rechter kant op stappen dus hij ging het maar aan de andere kant proberen en dit lukte wel. Het was echt heel grappig om te zien!! We zijn een deel mee gereden maar niet helemaal tot de volgende boerderij. Het tempo lag ook erg hoog dus ik was blij dat ik op Sown zat! Zij kan heel snel draven maar ook heel snel tölten en ik allebei de gangen kun je gewoon blijven zitten, super paardje!! Rond half 11 kwamen we terug, snel de paarden voeren, de salade mee naar binnen en klaar voor vandaag. Rond 11 uur waren we binnen. We hebben nog even gezellig gepraat met elkaar en rond kwart over 11 half 12 waren we toch echt wel moe en gingen we allemaal naar bed. Het was een leuke dag!!!

Na een niet al te lange nacht was het mijn beurt om te gaan melken. Ik was deze keer zelfs eerder dan Gudmunder buiten. Na een weekje er tussen uit geweest weer even wennen om zo vroeg al aan het werk te gaan. Ik was het gelukkig nog niet afgeleerd en kon weer prima mee draaien.
Vandaag waren er ook weer 2 groepen schoolkinderen die langs kwamen. De eerste groep zou om 10 uur komen. De eerste auto’s waren er echter al om half 10…… daar gaat je ontbijt dus weer. Ik was niet meer gewend eerst te werken en dan pas te ontbijten dus ik had erg veel honger. Maar een rustig ontbijtje zat er dus niet in. 1 sneetje brood op en de eerste auto’s waren er al. Snel nog een sneetje brood gesmeerd me werk kleren aan gedaan en naar buiten. Ik kwam Svana ook tegen terwijl ik mijn boterham buiten op aan het eten was en ze begon enorm te lachten en zei; je kunt wel gewoon je ontbijt afmaken er zijn nog maar 2 auto’s. In de eerste instantie was dit ook mijn bedoeling omdat ik uit het raam had gekeken en nog maar enkele auto’s zag staan. Maar Rut was enorm aan het pushen, je moet naar buiten naar de kittens want de mensen zijn er al…… Dus om gezeur te voorkomen maar naar buiten gegaan met mijn boterhammetje. Het was een erg makkelijke groep. De ouders waren er ook bij en de groep was ook niet heel groot. Het enigste waar we de kinderen en ouders op aan moesten spreken was dat ze geen voer in de boxen/stallen mogen gooien. De groep bleef alleen wel erg lang hangen. Rond 12 uur moesten ze eigenlijk vertrekken maar dit werd eerder rond half 1, 1uur. We hadden wederom dus maar heel kort tijd om te lunchen. Sterker nog eigenlijk helemaal geen tijd. De laatste mensen van de eerste groep vertrokken en de eerste mensen van de 2de groep arriveerde al. Het was gelukkig maar een erg kleine groep dus we konden toch even snel wat lunchen. Na de lunch zijn we weer naar buiten gegaan om te kijken of we konden helpen. Dit was niet nodig want het was zo’n kleine groep. Rut en ik zijn toen maar de stallen schoon gaan maken en de paarden buiten gaan zetten. Alle stallen schoon zijn we even wat warms gaan drinken want zo heel warm was het vandaag niet. Er was nog een oud stagiaire gekomen uit Noorwegen. Het was erg leuk om haar te ontmoeten en haar verhalen te horen. Ze wilde heel graag nog een keer een ritje maken met de paarden. Dus daar gingen we met zijn alle. Olaf, Svana Rut, de stagiaire en ik. Svana ging weer op haar eigen paard natuurlijk, Mina, de stagiaire op Sown, Rut op Griper en toen bleven Olaf en ik over. Ik vroeg welk paard zal ik pakken en toen vroegen ze of ik Áhaetta niet meer wilde rijden. Ik zeg; het is niet dat ik haar niet wil rijden maar ik denk dat het slimmer is van niet want als we heel snel gaan wil ze niet zuiver tölten eerder richting telgang. Dus dit zal haar niet beter maken. Toen dachten ze om Alta en Skyri mee te nemen. Olaf vroeg aan mij wie ik wilde maarja mij maakt het niet veel uit. Had op allebei nog maar 1 keer gereden en beiden binnen bak/paddock buiten. Ik kan immers de hele week nog op beide paarden rijden en Olaf is er alleen in de weekenden. Zodoende ging ik op Alta mee en Olaf op Skyri. Het was erg leuk om Alta nu ook een keer buiten gereden te hebben. Ze vind dat een stuk leuker dan in de binnenbak. Het ging dan nu ook veel beter met rijden! Svana was op de weg gaan rijden om te kijken hoe wij reden. Ze was naderrand weer erg tevreden over hoe ik Alta had gereden :). Toen we terug kwamen heb ik snel Álgodi geborsteld en hem opgezadeld om te gaan rijden. Olaf ging met mij mee om te kijken wat de voorderingen waren en kijken hoe het met de tölt ging. Hij deed het weer erg goed. Olaf zei dat ze zag dat ik veel geoefend had met wendingen rijden en halt houden/ terug komen in tempo als ik dat zeg en ook versnellen. De tölt was vandaag een stuk moeilijker. Hij was zo in de war en onzeker dat hij de hele tijd langs de afrastering afliep zodat mijn been daar tegen aan kwam. En aangezien de afrastering erg primitief is steken er hier en daar wat punten hout uit die mijn been dan raken als hij er zo dicht op loopt. Keer was het zo erg dat ik een winkelhaak in mijn broek heb nu :(. Svana gaat het proberen te maken dus ik hoop dat het lukt want het was mijn fijnste broek. Hij vond het niet meer leuk om te proberen te tölten en ging een beetje staken. Ik ben toen maar iets anders gaan doen en heb het toen weer goed af kunnen sluiten. Als het morgen goed weer is gaan we proberen om hem buiten te trainen met de tölt.
Het was alweer 4 uur geweest dus eigenlijk tijd om de paarden een kleine snack te geven. Maar we hadden niet genoeg hooi om dan ook nog het avond maal te geven, dus kregen ze dan maar een groter avond maal omdat we dan wel weer nieuw hooi hadden. Naar binnen even snel wat drinken en proberen mijn blog te schrijven. Maar de tijd vloog voorbij en het was alweer half 6 dus Rut en ik gingen de paarden voeren. Daarna ging ze mij uitleggen hoe ik de melkmachine gereed moet maken voor het melken. Zo moeilijk lijkt het niet dus morgen ga ik het proberen onder toezicht van Rut. We hebben met zijn 3en gemolken. We waren rond 7 uur half 8 helemaal klaar. Het eten was alleen nog niet helemaal klaar omdat we even op Olaf en haar vriend moesten wachten, die aten ook mee. Tijd om snel even te douchen voor het eten en een begin te maken aan mijn blog.
Wel ik ben nu wel aan het eind gekomen van mijn verhaal.
Ik ben erg moe dus ga snel naar bed!
Morgen de laatste groepen kinderen en dan zit dat er weer op voor dit jaar. Dan is het tijd om de jonge paarden van de berg te halen en te beginnen met hun training.

Welterusten allemaal!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Saurbær

Ivanka

2015 Stage in IJsland. Bedrijf Middalur. Stage met koeien, paarden en schapen. 2017 Terug naar de boerderij!!

Actief sinds 16 April 2015
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 39265

Voorgaande reizen:

30 April 2017 - 31 Juli 2017

Terug naar Middalur!!!

19 April 2015 - 28 Juni 2015

Stage in IJsland

Landen bezocht: