Laatste winter dag - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu Laatste winter dag - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu

Laatste winter dag

Door: Ivanka van Kuringen

Blijf op de hoogte en volg Ivanka

22 April 2015 | IJsland, Saurbær

Vandaag was het officieel de laatste winter dag in IJsland. vanaf morgen begint de zomer, Jippie :D.
Voor een laatste winter dag was het een erg mooie dag vandaag. Lekker zonnetje en mooi blauwe lucht met hier en daar een wolkje. Wel bleef het redelijk waaien maar gelukkig niet zo hard als voorgaande dagen. Nu het zo goed weer was hebben we er ook meteen van geprofiteerd om lekker een stukje te rijden met de paarden. we zijn over de weg gegaan. Maar man wat gaat het er hier anders aan toe met rijden zeg. Je zadelt je paard op nadat je wat geborsteld hebt je stapt op en je stap een aantal meters en dan draaf je aan (dit als op warming voor de tölt). Na een klein stukje gedraafd te hebben tölten we aan en wisselen we het af met draf. dan heb je een heerlijk ritje vol tölt en draf. Toen we een eindje over de weg gereden hadden draaide we om, om terug naar stal te gaan. We ging ook weer in tölt en draf naar huis. Net voor we thuis waren gingen we even stappen. Paarden op stal borsteltje erover en klaar.
Een heerlijke rit was het zeker! Deze keer zat ik op Sown een zwarte merrie.
Na de rit hebben Rut en ik de stallen nog schoon gemaakt en de paarden nog gevoerd.
Maar even terug naar de vroege ochtend. De koeien moesten natuurlijk ook gemolken worden. Deze keer had ik de morningshift 8 uur beginnen met melken. Morgen is Rut aan de beurt voor de morningshift. Het gaat steeds beter met de machines aanbrengen op de uiers. Je moet er gewoon even handigheid in krijgen (een meewerkende koe is ook wel handig). Eigenlijk is het best leuk om zo te melken je komt zo veel in contact met de koeien best grappig om te doen :). Na het melken kregen de koeien nog wat hooi dit moest vanuit de uitgerolde rol hooi verdeeld worden naar beide kanten zodat de drachtige koeien, jonge koeien rechts en de stieren weer hooi hadden. De melk koeien hadden nog ander hooi liggen. Ook heb ik de kat die in de koeienstal rond loopt een ontwomingspil moeten geven omdat de kat binnen leuke verrassingen had. Zij heeft al 2 vogels verslonden in de tijd dat ik hier ben. Nu heeft ze een belletje om gekregen zodat de vogels hopelijk op tijd weg vliegen.Het leukste van deze morningshift was toen ik Svana ging helpen bij de paarden en schapen. Het eerste lammetje is geboren!!! wat een schattig lammetje is het toch (morgen zal ik een foto plaatsen). Het was wel lastig om de moeder te vangen en apart te zetten met haar lam. Toen Svana haar probeerde op te sluiten liep ze tegen de muur op omhoog en sprong over het hekje heen. Maar helaas voor haar daar stond ik en ik greep haar bij der hoorns. Gelukkig kon ik haar houden anders was ik mee gesleurd door de stal. Moeder en lam waren weer verrenigd.
Na deze morningshift het tijd om te gaan ontbijten. Heerlijk getoast brood en crackers :).
Deze keer hebben we in de ochtend paardgereden. We waren met zijn 4en op pad Svana, Andrea, Rut en ik.
Toen was het na de lunch toch echt weer tijd om te gaan schilderen. We zijn nu klaar met de eerste laag in het halletje dus morgen nog schilderen en dan zijn we klaar. Maar voordat we waren begonnen met schilderen moesten we nog met zijn 4en Svana, Gudmunder, Rut en ik 3 jonge paarden en 1 oudere dame uit de kudde gaan halen om in de stallen te zetten. dit was erg mooi om te zien. de oudere dame had een halster om en die namen we mee de andere 3 jonge paarden liepen er achteraan na enige aanmoediging van ons.
Na het schilderen hadden we nog even een uurtje om iets voor ons zelf te doen en da was het alweer tijd om de dieren te gaan voeren en vervolgens te beginnen met de 2de melk ronden.
Nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen maar ik heb vandaag gewoon koeien staan borstelen en ze vonden het ook nog echt leuk ook! Ook de laatste melk ronden weer mee geholpen en ik wordt er steeds beter in. Het gaat nog niet zo snel als hun het doen maar er zit vooruitgang in :)

Nu is het wel weer genoeg voor vandaag en alweer bijna tijd om naar bed te gaan. Morgen even lekker uitslapen na deze drukke dag.

Weltruste iedereen!!

  • 22 April 2015 - 23:56

    Irma:

    Zo te horen weer een prachtige dag. En leuk die foto,s. Wat je nu in die paar dagen al gedaan hebt, super.
    gr Mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Saurbær

Ivanka

2015 Stage in IJsland. Bedrijf Middalur. Stage met koeien, paarden en schapen. 2017 Terug naar de boerderij!!

Actief sinds 16 April 2015
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 39213

Voorgaande reizen:

30 April 2017 - 31 Juli 2017

Terug naar Middalur!!!

19 April 2015 - 28 Juni 2015

Stage in IJsland

Landen bezocht: