ríða í kvöld - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu ríða í kvöld - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu

ríða í kvöld

Blijf op de hoogte en volg Ivanka

14 Juni 2015 | IJsland, Saurbær

Gister was weer een redelijk rustig dagje. Ik heb na het ochtend ritueel even een power nepje genomen. Ik was erg moe! Toen ik weer wakker werd en naar boven ging om wat te gaan doen, was iedereen weg… niemand in huis alleen Andrea maar die lag te slapen. Zij had namelijk een nacht dienst gehad. Ik zag een trailer staan bij de stallen dus dacht zal daar maar eens gaan kijken misschien is daar wel iemand dan. Maar nee ook daar was niemand. Ik dacht laat ik de paarden maar buiten zetten als ze klaar zijn met eten. Maar ze waren natuurlijk nog niet klaar met eten. Eeuwig zonde want het was zo’n mooi weer gister! S’ochtens een strak blauwe lucht en in de middag wel wat kleine wolkje maar oooh wat een heerlijk zonnetje!! Toen kwam Svana om het hoekje met een paar andere mensen. Ze waren een paard uit de berg gaan halen. We waren nu met meer mensen dus konden we de ex hengstjes gaan verzetten. Zij stonden in de wei naast de stallen samen met een paar andere paarden. Eerst hadden we daarom alle paarden (5) in de paddock gezet. Svana had een oudere merrie uit de stal gehaald om daarmee de ex hengstjes (ruinen) richting de paddock te leiden bij de kippen. Het begon goed tot ze bij de weg aan kwamen. Het leek er op of ze weg zouden gaan rennen en we hadden geen auto in de buurt. Rustig er achter aan lopen maar toch zo snel mogelijk passeren zodat je ze terug kan sturen. Het was gelukkig redelijk snel gelukt om ze te passeren en terug te sturen. De ruintjes zijn goed boven gekomen in de paddock. Dan moesten ze nog naar de berg Eyrarfjall we waren met genoeg mensen want ook Gudmunder en de zoon kwamen nu helpen. Nu ging het dus heel soepel. Meteen in de goede richting en meteen in de wei en poortje dicht. Toen was het alweer tijd om te gaan lunchen. Rond een uur of 2 waren we weer in de stallen. Maar er was nog 1 paddock bezet. Dus er kon maar 1 groep naar buiten. Arme paardjes die binnen moesten blijven! Ik ging de stallen maar weer schoonmaken. Svana had visite in de stal dus zij was druk aan het praten. Ondertussen had ik alle stallen schoon en de paardjes ook verzet in andere stallen zodat ik die ook schoon kon maken. Ook Olaf en haar vriend waren er weer. Ze ging Álgodi weer trainen voor de tölt. Hij is er bijna!!! Maar hij snapt het nog niet helemaal. Verder konden vandaag/deze middag geen paarden rijden. We hadden namelijk weer een groep die in de avond kwam. Wij zouden die opgaan halen bij de volgende boerderij en samen met hun terug rijden. Na het rijden van Álgodi zijn Olaf en ik de paddock in gegaan om de stenen er uit te gooien. Er lagen namelijk erg veel stenen in. Dat is niet zo prettig voor ze als willen rollen. We moesten er gebruik van maken dat het nu zo’n lekker weer is. Want om dit in de regen en in de kou te doen is geen pretje aan. Toen we klaar waren in de stallen moesten er nog 2 paarden naar een wei gebracht worden. Je moest een stukje lopen om bij deze wei te komen. Svana vroeg of ik met 2 paarden kon lopen, ik dacht moet wel lukken, het waren 2 brave paardjes dus komt wel goed. Gangur wilde alleen niet graag door het riviertje en wilde graag met mij mee over het bruggetje. Nu zijn de bruggetjes hier niet van hele goede en stevige kwaliteit (in de weides dan). Dus mee over het bruggetje ging het niet worden. Na wat stoeien sprong hij dan toch in het water. Op naar de wei dan! Ze waren ook de afrastering bij de koeien aan het maken.verbeteren/ nieuw aanleggen. Nadat ik de paarden in de wei had gezet ben ik ook daar naartoe gegaan, maar ze waren al klaar. Nu was het voor ons ook tijd om lekker van het zonnetje te gaan genieten. Svana had opnieuw bezoek van 2 vriendinnen. 1 van hun had een heerlijk bananenbrood gemaakt! Lekker in het zonnetje zitten met een stuk bananenbrood heerlijk!!
Rond 6 uur zijn we dan gaan melken en daarvoor ben ik de paarden nog een beetje gaan voeren. De helft van wat ze normaal in de avond krijgen want een aantal van hen moest nog aan de bak. Na het melken hadden we weer een lekker avondmaaltijdje. Niet te veel eten want ik moest nog gaan paardrijden. Na het avond eten kwam de grote puzzel; welke paarden nemen we mee en wie gaat op wie… in eerste instantie dachte we paarden te kort te komen. Maar het is uiteindelijk goed opgelost en iedereen had een leuke rit gehad. Hier volgt de indeling:
Svana: Mina
Gudmunder: Griper
Andrea: Sign
Olaf: Alta
Zoon van Gudmunder en Svana: Sown
Stenen: Sawn
Ik: Áhaetta

In eerste instantie zou ik op Sown gaan omdat we eigenlijk niks meer met Áhaetta doen. Ze gaat in staking maar dan ook echt. Ze verzet geen stap meer dan. Alleen als het richting stal is. En de zoon zou dan op Edir gaan. Maar helemaal op het begin werd er wel gesproken dat ik op Áhaetta zou gaan dus ik vroeg waarom nu in eens niet… ik weet haar reactie natuurlijk niet met zo’n grote groep. Ze zeiden dat ik ook op haar mocht gaan maar ze dachten dat ik het leuker vond op Sown omdat Áhaetta staakt. Ik het dus uiteindelijk zelf voor Áhaetta gekozen en wat was ik blij met deze keuze!!! De deed het super!! Misschien 1 of 2 keer stil proberen te gaan staan maar dan waren de andere paarden er en ging ze netjes mee verder. Ook was ze heel netjes aan het tölten wat ze de laatste tijd ook al niet meer deed. Kortom het deed haar dus erg goed om met een grotere groep mee te gaan!
Rond een uur of 10 vertrokken we richting de volgende boerderij. Een stukje voorbij de volgende boerderij is een groot grasveld waar iedereen verzamelde om vervolgens met zijn alle terug naar onze boerderij te rijden. Paarden afgezadeld en alles op zijn plaats vertrok iedereen richting het huis. Hier wacht namelijk weer een feestje. Het was 12 uur voordat iedereen binnen was. Ik moest de volgende ochtend gewoon om 7 uur op om te gaan melken. Ik ging dus al om 1 uur naar bed. Het feestje duurde uiteindelijk tot 3 uur.

Het was erg moeilijk opstaan vanochtend ik ben zelfs door me wekker heen geslapen. Iets voor half 8 werd ik weer wakker. Heel snel aangekleed snel een cracker gegeten en op naar buiten. In het halletje met alle werkkleding en de deur naar buiten zag ik dat de deur nog op slot was. Gudmunder was dus ook nog niet wakker. Vanaf dat moment ben ik weer rustig aan gaan doen.10 a 15 minuten nadat ik in de stal was kwam Gudmunder ook. Ik was maar vast begonnen om de mest weer weg te schuiven. En dan volgt weer het standaard ochtendritueel. Toen ik de deur uitstapte scheen de zon meteen in me gezicht. Wat een heerlijk weer weer vandaag!!! Lekker buiten in het zonnetje ontbeten na de ochtendronden en daarna lekker mijn blog in het zonnetje zitten typen. Het is ondertussen wel iets meer gaan waaien dus alleen een T-shirtje is niet meer genoeg. Iets met lange mouwen is wel prettig.
Vandaag wordt een rustig dagje iedereen is moe natuurlijk na het feest. Vandaag dan hopelijk veel tijd om te breien.
Ik ga nu ook weer beginnen met breien!

Doeii Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Saurbær

Ivanka

2015 Stage in IJsland. Bedrijf Middalur. Stage met koeien, paarden en schapen. 2017 Terug naar de boerderij!!

Actief sinds 16 April 2015
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 39240

Voorgaande reizen:

30 April 2017 - 31 Juli 2017

Terug naar Middalur!!!

19 April 2015 - 28 Juni 2015

Stage in IJsland

Landen bezocht: