Cowgirl - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu Cowgirl - Reisverslag uit Saurbær, IJsland van Ivanka kuringen - WaarBenJij.nu

Cowgirl

Blijf op de hoogte en volg Ivanka

20 Juni 2015 | IJsland, Saurbær

Gister hebben we weer wat meer gedaan. Ik ben begonnen met het ochtend ritueel. Koeien melken, kippen voeren, paarden naar binnen en voeren. Daarna hebben we een rustig ochtendje gehad. Om 12 uur was het plan om de koeien buiten te gaan zetten. Ik had dus zo ongeveer 2 uurtjes. Gudmunder moest naar Reykjavik dus hij vroeg of ik ook samen met Andrea de koeien buiten kon zetten en schoon kon maken. Maar natuurlijk kan dat! Ik ging dus samen met Andrea de koeien buiten zetten. Het ging weer bijna net zo simpel al de andere keren. Ze hadden alleen op het eind een klein zetje nodig en toen ging alles de wei in. De poort dicht gedaan en richting de rivier gelopen om die poort open te maken zodat ze naar de andere velden konden bij de jonge koeien. Andrea was vast begonnen met het schoonmaken in de koeienstal. De lammetjes moesten ook nog gevoerd worden. Nadat ik de boxen van de koeien had uitgeveegd heb ik de lammetjes gevoerd en ben ik de paarden in de paddock gaan zetten. Ik ben toen vast daar begonnen met schoonmaken. Als Anderea klaar was kwam ze ook naar de stallen om mee te helpen. Toen Andrea kwam was ik al in de laatste stal bezig. Heerlijk zijn de stallen nu!! Het scheelt zoveel dat de paarden snachts naar buiten gaan dan in de ochtend even binnen staan om wat hooi te eten en vervolgens weer naar buiten in de paddock. Ik had in de ochtend gezien dat Álgodi een wondje onder zijn kin had. Ik had dit al gemeld bij Svana. Ik vroeg Andrea om er ook even naar te kijken of we er iets mee moesten doen. Nadat ze gekeken had en alles schoon was zijn we eerst gaan lunchen. Andrea heeft toen aan Svana uitgelegd hoe het wondje er uit zag. Is toch makkelijker voor iedereen als het in de eigen taal kan. We moesten er maar wat spray op doen. Dit is een desinfecterende spray. Na de lunch gingen we weer richting de paarden om de jonkies te longeren en de een paar oudere te rijden. In de tussen tijd dat Andrea haar jonge paardje klaar maakte om te longeren ging ik proberen om de wond bij Álgodi te sprayen. Dit viel nog niet mee want hij vond er helemaal niks aan. Hij was allemaal met zijn hoofd aan het schudden waardoor de spray overal kwam behalve op de wond. Toen het eindelijk op de wond zat ging hij het meteen aan zijn been afsmeren. Het resultaat is dan een blauw paard :P. Wel het wondje was gesprayd dus ik kon Andrea gaan helpen om een zadel op haar paardje te leggen. We hebben zo Andrea’s paardje en Póls gelongeerd. Daarna zijn we gaan rijden. Eerst hebben we Álgodi en Gripper gepakt. Ik op Álgodi en Andrea op Gripper. Álgodi was erg vrolijk en wilde graag vooruit na bijna een week niks gedaan te hebben. Maar ondanks dat bleef hij toch goed luisteren. Voor de 2de rit hadden we Sawn en Áhaetta gepakt. Andrea op Sawn en ik natuurlijk op Áhaetta. Ze deed het weer zo goed!! Normaal wil ze altijd voorop lopen met haar neus maar ze is de laatste tijd erg goed te controleren en luistert goed naar mij. Zo kan ik voorop maar ook achter aan rijden. Super dus! Voorop is soms wel moeilijk omdat ze dan wel eens wil stoppen. Maar ze deed het heel goed!! Toen we terug kwamen was een deel van de koeien al naar binnen maar een ander deel stond nog achter in de velden. Eerst gingen we binnen even wat drinken en toen zeiden; je kan de koeien te paard op gaan halen als je wilt. Ik ben dus op Edir gesprongen zonder zadel en op naar de koeien om ze te halen. Dit was erg leuk om te doen en Edir deed het uiteindelijk heel goed. Alleen het begin vond hij niet leuk. Hij vind het namelijk niet leuk om alleen weg te gaan en dan ook nog door de rivier echt niet dacht hij. Gelukkig kon ik hem overtuigen om het toch te doen dus daar gingen we. Whoe ook nog eens cowgirl spelen hier!! :) Ik ging töltend richting de koeien die achtergebleven waren. Een deel was ook al onderweg richting de stal. Maar toen kwam er in eens een jonge zwarte koe op me afrennen wat er niet echt plezierig uitzag. We gingen dus maar even aan de kant. Gelukkig ging de koe rechtstreeks richting de rivier en niet meer op ons af. Toen zag ik dat het alleen nog maar jonge koeien waren die in het veld stonden. Deze mogen gewoon blijven staan want die hoeven we niet te melken. Ik ben dus weer snel richting de rivier gereden om te proberen de jonge koeien tegen te houden. De zwarte was al over de rivier en kon ik niet meer inhalen maar een andere die ook al over de rivier was kon ik nog tegen houden door er naar toe te galopperen. De zwarte koe was mee richting de stal aan het lopen maar de andere had ik dus tegen kunnen houden. Toen ging ook ik de wei uit met Edir en gingen we proberen om alleen de zwarte koe terug te krijgen in de wei. Samen met Edir hebben we dit dus mooi voor elkaar gekregen.
Toen moesten de paarden nog naar buiten. Omdat ik toch al op Edir zat gingen we proberen de andere paarden te laten volgen. Eerst moest ik als barricade gaan staan met Edir tot dat ze de wei klaar hadden. Daarna ben ik aan gereden en al snel kwam Alta voorbij gedraafd. Ik ben toen dus ook in een drafje verder gegaan zodat ik weer voor haar kwam en de rest ook volgde. Dit ging hartstikken goed! De nieuwe job voor Edir is dus ook gevonden :P.
Dan moesten de koeien nog gemolken worden. Alle koeien weer op een andere plek, lastig dus. Maar ik begin ze steeds meer te herkennen nu. Daarna was het tijd voor het avondmaal.
Hjalti Freyr had gekookt omdat het vandaag een nationale dag is. Het was 100 jaar geleden dat de vrouwen rechten kregen. Alle vrouwen in IJsland waren dus vrij. Behalve hier op de boerderij :P. We aten spaghetti en het smaakte prima!


Vanavond is het feest van Olaf en Hjalti Freyr. We moeten dus veel voorbereiden en schoonmaken vandaag.
Ik ben natuurlijk gewoon begonnen met melken zoals normaal. Ook heb ik de kippen weer gevoerd en de eieren geraapt. De paarden bleven nog lekker buiten staan. We hebben toch geen tijd om vandaag met ze te werken dus we hebben ze boven in de paddock gezet. Het is nu ook makkelijker om ze vanavond achter de koeienstal op de wei te zetten. De koeien staan ook weer lekker op de wei.
Svana en Gudmunder zijn nu naar de diploma uitreiking van Hjalti Freyr en zullen net voor het melken terug zijn. Ik moet vanavond dus alleen de koeien binnen gaan zetten en starten met melken. In de tussen tijd zullen Svana en Gudmunder weer terug zijn.
Nu ga ik weer mee helpen met schoonmaken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Saurbær

Ivanka

2015 Stage in IJsland. Bedrijf Middalur. Stage met koeien, paarden en schapen. 2017 Terug naar de boerderij!!

Actief sinds 16 April 2015
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 39305

Voorgaande reizen:

30 April 2017 - 31 Juli 2017

Terug naar Middalur!!!

19 April 2015 - 28 Juni 2015

Stage in IJsland

Landen bezocht: